Přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v hodinách chemie na základní škole
Approaches to pupils with special education needs in chemistry classes at primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125498Identifikátory
SIS: 230700
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marádová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
výuka Chemie, inkluzivní vzdělávání, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami,podpůrná opatřeníKlíčová slova (anglicky)
teaching Chemistry, inclusive education, students with special educational needs,support measuresDiplomová práce se zabývá výukou Chemie na základních školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části jsou uvedeny zákonné předpisy, podle kterých probíhá výuka inkluzívního vzdělávání. Jsou shrnuty legislativní normy a analyzován systém inkluzívního vzdělávání v České republice včetně poradenských služeb. V další části jsou konkrétně uvedena specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a to žáků se specifickými poruchami učení a chování, žáků se smyslovým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků s mentálním postižením a poruchou autistického spektra a žáků s tělesným postižením a mozkovou obrnou. Na základě těchto charakteristik je v praktické části proveden smíšený kvalitativní výzkum kazuistik i konkrétních žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vytvořeny případové studie. Navrženy jsou metody a formy práce s těmito konkrétními žáky se zaměřením na výuku Chemie. Dále je výzkum kombinován s dotazníkovým šetřením, kde jsou zkoumány přístupy učitelů k problematice inkluzívního vzdělání. Výsledky výzkumu jsou podrobně analyzovány v závěru diplomové práce. Jako praktický výstup jsou navrženy scénáře výuky ve formě konkrétních příprav a také aktivizační přístupy k výuce Chemie v 8. a 9. třídě základní školy. Diplomová práce obsahuje doporučení...
This diploma thesis deals with the teaching of Chemistry at primary schools for students with special educational needs. The theoretical part presents the legal regulations according the teaching of inclusive education. The law and the system of inclusive education in the Czech Republic is summarized, including advisory services and is analyzed. In the next part, the specifics of students with special educational needs are described, namely students with specific learning and behavioral disorders, with sensory disabilities, with impaired communication skills, with mental disabilities and autism disorders, and with physical disabilities and cerebral palsy. Based on these characteristics, a combined qualitative research of case studies of two specific students with special educational needs is performed in the practical part and case studies are created. Methods and forms of work with these specific students with a focus on teaching Chemistry are proposed. Furthermore, the research is combined with a questionnaire survey, which examines teachers' approaches to the issue of inclusive education. The results of the research are analyzed in detail at the end of the diploma thesis. As a practical output, teaching scenarios in the form of specific preparations are proposed, as well as activation approaches...