Výživové doplňky jako povolený doping
Nutritional supplements as authorized doping
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125429Identifiers
Study Information System: 208049
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Voráček, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Sports Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
sport, management, marketing, výživové doplňky, doping, zakázané látkylátkyKeywords (English)
sport, management, marketing, nutritional supplements, doping, prohibited substancesprohibited substancesNázev: Výživové doplňky jako povolený doping Cíle: Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, z jakých konkrétních důvodů jsou uživatelé (sportovci) doplňkových prostředků ochotni investovat své finance do nákupu suplementů, a také co je rozhodujícím faktorem při volbě konkrétního druhu, a zda-li mají dostatečnou znalost problematiky v oblasti výživových doplňků. Metody: Ke zjištění znalostí osob sportujících na profesionální nebo jen amatérské úrovni v oblasti výživových doplňků, bylo využito metody dotazníkového sociologického šetření. Tato metoda byla využita za účelem zjištění povědomí sportovců o této tematice, o jejich možném ovlivnění reklamou či cenou produktů, a také z důvodu zajištění naprosté anonymity respondentů. Výsledky: Práce popisuje tématiku výživových doplňků mezi sportovci napříč všemi možnými sporty. Výzkumem bylo zjištěno, že dotázaní respondenti, má velmi dobrý přehled o výživových doplňcích, zároveň ale až tolik nedbá na správnou vyváženost své stravy. Klíčová slova: sport, management, marketing, výživové doplňky, doping, zakázané látky
Title: Nutritional supplements as permitted doping Objectives: The main goal of this thesis is to find out for what specific reasons users of additional resources are willing to invest their money in the purchase of supplements, and also what is the decisive factor in choosing a particular type of product. Methods: To find out the knowledge of people sports at a professional or amateur level in the field of nutritional supplements, the method of questionnaire sociological survey was used. This method was used in order to determine the awareness of athletes about this topic, their possible influence by advertising or product prices, and also to ensure the complete anonymity of respondents. Results: This thesis describes the topic of nutritional supplements among athletes across all possible sports. We have found that the sports population has a very good overview of nutritional supplements, but at the same time it does not give as much of the right balance of their food. Keywords: sport, management, marketing, nutritional supplements, doping, prohibited substances