dc.contributor.advisor | Fišerová, Zuzana | |
dc.creator | Zoubková, Andrea | |
dc.date.accessioned | 2021-04-15T10:04:15Z | |
dc.date.available | 2021-04-15T10:04:15Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/125152 | |
dc.description.abstract | Diploma thesis deals with phenomenon of social network coopering with visual content (Instagram and Facebook), particularly as a conception of platforms as a place for individual self-presentation and also as place in which massive deformation of reality comes about. Didactic part is aimed to project thematic whole of art exercise into an art education in which cultivation of student's visual literacy should take place in area of working with identity in virtual reality. Explorative probe pursuing forms of self-representation and using symbols of self-representation of students will focus on mystification by image. Thesis will be based on author dialogue with a piece art of René Magritte "Ceci n'est pas une pipe.". KEYWORDS Self-presentation; new media; social network; photography; identity; manipulation; sign; deformation of reality; art education | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce pojednává o fenoménu sociálních sítí kooperujících primárně s vizuálním obsahem (Instagram a Facebook), a to zvláštně v pojetí platforem jako místa pro individuální sebeprezentaci a zároveň prostoru, ve kterém dochází k masivní deformaci reality. Didaktická část si klade za cíl navrhnout tematický celek výtvarných úkolů do výuky výtvarné výchovy, ve kterých by docházelo ke kultivaci žákovské vizuální gramotnosti v oblasti nakládání s identitou ve virtuálním světě. Výzkumná sonda zabývající se formami sebeprezentace a využíváním znaků v sebeprezentaci u žáků bude realizována pomocí zúčastněného pozorování, analýzy výtvarných artefaktů a rozhovorů. V autorské části se klade důraz na mystifikaci obrazem. Práce bude založena na autorském dialogu s dílem Reného Magritta "Ceci n'est pas une pipe.". KLÍČOVÁ SLOVA Sebeprezentace; nová média; sociální sítě; fotografie; identita; manipulace; znak; deformace reality; výtvarná výchova | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Sebeprezentace | cs_CZ |
dc.subject | nová média | cs_CZ |
dc.subject | sociální sítě | cs_CZ |
dc.subject | fotografie | cs_CZ |
dc.subject | identita | cs_CZ |
dc.subject | manipulace | cs_CZ |
dc.subject | znak | cs_CZ |
dc.subject | deformace reality | cs_CZ |
dc.subject | výtvarná výchova | cs_CZ |
dc.subject | Self-presentation | en_US |
dc.subject | new media | en_US |
dc.subject | social network | en_US |
dc.subject | photography | en_US |
dc.subject | identity | en_US |
dc.subject | manipulation | en_US |
dc.subject | sign | en_US |
dc.subject | deformation of reality | en_US |
dc.subject | art education | en_US |
dc.title | Vidět a být viděn | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-10 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 210482 | |
dc.title.translated | See and Be Seen | en_US |
dc.contributor.referee | Kitzbergerová, Leonora | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce pojednává o fenoménu sociálních sítí kooperujících primárně s vizuálním obsahem (Instagram a Facebook), a to zvláštně v pojetí platforem jako místa pro individuální sebeprezentaci a zároveň prostoru, ve kterém dochází k masivní deformaci reality. Didaktická část si klade za cíl navrhnout tematický celek výtvarných úkolů do výuky výtvarné výchovy, ve kterých by docházelo ke kultivaci žákovské vizuální gramotnosti v oblasti nakládání s identitou ve virtuálním světě. Výzkumná sonda zabývající se formami sebeprezentace a využíváním znaků v sebeprezentaci u žáků bude realizována pomocí zúčastněného pozorování, analýzy výtvarných artefaktů a rozhovorů. V autorské části se klade důraz na mystifikaci obrazem. Práce bude založena na autorském dialogu s dílem Reného Magritta "Ceci n'est pas une pipe.". KLÍČOVÁ SLOVA Sebeprezentace; nová média; sociální sítě; fotografie; identita; manipulace; znak; deformace reality; výtvarná výchova | cs_CZ |
uk.abstract.en | Diploma thesis deals with phenomenon of social network coopering with visual content (Instagram and Facebook), particularly as a conception of platforms as a place for individual self-presentation and also as place in which massive deformation of reality comes about. Didactic part is aimed to project thematic whole of art exercise into an art education in which cultivation of student's visual literacy should take place in area of working with identity in virtual reality. Explorative probe pursuing forms of self-representation and using symbols of self-representation of students will focus on mystification by image. Thesis will be based on author dialogue with a piece art of René Magritte "Ceci n'est pas une pipe.". KEYWORDS Self-presentation; new media; social network; photography; identity; manipulation; sign; deformation of reality; art education | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |