Vidět a být viděn
See and Be Seen
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125152Identifikátory
SIS: 210482
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kitzbergerová, Leonora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
10. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sebeprezentace, nová média, sociální sítě, fotografie, identita, manipulace, znak, deformace reality, výtvarná výchovaKlíčová slova (anglicky)
Self-presentation, new media, social network, photography, identity, manipulation, sign, deformation of reality, art educationDiplomová práce pojednává o fenoménu sociálních sítí kooperujících primárně s vizuálním obsahem (Instagram a Facebook), a to zvláštně v pojetí platforem jako místa pro individuální sebeprezentaci a zároveň prostoru, ve kterém dochází k masivní deformaci reality. Didaktická část si klade za cíl navrhnout tematický celek výtvarných úkolů do výuky výtvarné výchovy, ve kterých by docházelo ke kultivaci žákovské vizuální gramotnosti v oblasti nakládání s identitou ve virtuálním světě. Výzkumná sonda zabývající se formami sebeprezentace a využíváním znaků v sebeprezentaci u žáků bude realizována pomocí zúčastněného pozorování, analýzy výtvarných artefaktů a rozhovorů. V autorské části se klade důraz na mystifikaci obrazem. Práce bude založena na autorském dialogu s dílem Reného Magritta "Ceci n'est pas une pipe.". KLÍČOVÁ SLOVA Sebeprezentace; nová média; sociální sítě; fotografie; identita; manipulace; znak; deformace reality; výtvarná výchova
Diploma thesis deals with phenomenon of social network coopering with visual content (Instagram and Facebook), particularly as a conception of platforms as a place for individual self-presentation and also as place in which massive deformation of reality comes about. Didactic part is aimed to project thematic whole of art exercise into an art education in which cultivation of student's visual literacy should take place in area of working with identity in virtual reality. Explorative probe pursuing forms of self-representation and using symbols of self-representation of students will focus on mystification by image. Thesis will be based on author dialogue with a piece art of René Magritte "Ceci n'est pas une pipe.". KEYWORDS Self-presentation; new media; social network; photography; identity; manipulation; sign; deformation of reality; art education
