Osobnostní a sociální výchova v současné základní škole
Personality and social education in the contemporary basic school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12483Identifikátory
SIS: 53018
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hermochová, Soňa
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy francouzský jazyk - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
16. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Ve své diplomové práci jsem se pokusila charakterizovat osobnostní a sociální výchovu, která je povinnou součástí vzdělávání na všech základních školách. Popsala jsem teoretický základ, který se týkal zejména cílů, didaktických zásad a přehledu témat OSV, zároveň jsem nastínila možnosti zařazení OSV do práce školy. Teoretickou část jsem rozšířila a doplnila o výsledky výzkumu provedeném mezi učiteli i žáky současných základních škol. Podařilo se mi zjistit, jaká je představa učitelů o OSV, jaká znají témata OSV a zdali jsou na práci s nimi nějakým způsobem připraveni. Zaznamenala jsem, jak učitelé a žáci vidí ideálního učitele, tedy člověka, který je jim vzorem díky svým osobnostním kvalitám. Nalezla jsem značné množství literatury, která zahrnuje témata OSV, prostudovala jsem různé teoretické publikace zabývající se např. psychologií osobnosti a rovněž příručky obsahující soubory nejrůznějších her a aktivit na podporu osobnostního a sociálního rozvoje žáka. Literatura, která se bezprostředně dotýká tématu OSV, tak početná není, často se jedná o stále stejné autory. Problematikou OSV se v současné době zabývá v diplomové práci několikrát zmíněný Projekt Odyssea a tím se poznatky obohacují o nové nápady, zkušenosti a podněty.
Ve své diplomové práci jsem se pokusila charakterizovat osobnostní a sociální výchovu, která je povinnou součástí vzdělávání na všech základních školách. Popsala jsem teoretický základ, který se týkal zejména cílů, didaktických zásad a přehledu témat OSV, zároveň jsem nastínila možnosti zařazení OSV do práce školy. Teoretickou část jsem rozšířila a doplnila o výsledky výzkumu provedeném mezi učiteli i žáky současných základních škol. Podařilo se mi zjistit, jaká je představa učitelů o OSV, jaká znají témata OSV a zdali jsou na práci s nimi nějakým způsobem připraveni. Zaznamenala jsem, jak učitelé a žáci vidí ideálního učitele, tedy člověka, který je jim vzorem díky svým osobnostním kvalitám. Nalezla jsem značné množství literatury, která zahrnuje témata OSV, prostudovala jsem různé teoretické publikace zabývající se např. psychologií osobnosti a rovněž příručky obsahující soubory nejrůznějších her a aktivit na podporu osobnostního a sociálního rozvoje žáka. Literatura, která se bezprostředně dotýká tématu OSV, tak početná není, často se jedná o stále stejné autory. Problematikou OSV se v současné době zabývá v diplomové práci několikrát zmíněný Projekt Odyssea a tím se poznatky obohacují o nové nápady, zkušenosti a podněty.