Sluchové vnímání u dětí předškolního věku
AUDITIVE PERCEPTION BY PRE-SCHOOL CHILDREN
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12465Identifiers
Study Information System: 52685
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Růžičková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem diplomové práce je posouzení jednotlivých oblastí sluchového vnímání u předškolních dětí. Konkrétně se jedná o oblasti slabikové analýzy a syntézy, sluchového rozlišování a rýmování, hláskové analýzy a syntézy a manipulace s hláskami ve zvukové struktuře slova. Diplomová práce směřuje ke zhodnocení stavu sluchového vnímání před nástupem povinné školní docházky u intaktní populace. Ve své diplomové práci se zaměřuji na poznatky z prostudované literatury, jimiž jsou podložena teoretická východiska práce. Závěry diplomové práce jsou založeny na kvantitativním průzkumu dětí mateřských škol. Klíčová slova: sluchové vnímání, oblasti sluchového vnímání, fonematické a fonologické uvědomování, fonematický sluch, diagnostika sluchového vnímání
Subject matter of the diploma thesis is an analysis certain areas of auditive perception by pre-school children. Concretely, the matters of the thesis are syllable analysis, synthesis, auditive discrimination, rhymes, sound analysis, synthesis and handling in phonetic word structure. In this diploma thesis I have focused my attention to the problems of auditive perception in specified intact group of pre-school aged children before their entry to compulsory school attendance. Base for the study are pieces of knowledge from related list of resources. The conclusions this survey are based on quantitative assay of children in day nursery school. Key words: auditive perception, areas of auditive perception, phonemic and phonologic awareness, phonemic ear, diagnostics of auditive perception