Děti s poruchou autistického spektra na Kladensku
Children with autism spectrum disorder in Kladno region
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124268Identifiers
Study Information System: 219633
Collections
- Kvalifikační práce [16848]
Author
Advisor
Referee
Richterová, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Colleges
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
poruchy autistického spektra, komunikace, sociální interakce, řeč, vzdělávání, psychologická intervence, soběstačnostKeywords (English)
autism spectrum disorder, communication, social interaction, speech, education, psychological intervention, self-sufficiencyTato diplomová práce je věnována problematice vzdělávání dětí a žáků s poruchou autistického spektra (PAS) na Kladensku. Ve své teoretické části odhaluje historii zkoumání tohoto závažného postižení, popisuje projevy chování u jednotlivých diagnóz v oblasti komunikace, socializace, sociální interakce, vývoje řeči, představivosti, hry. Stručně uvádí do problematiky diagnostiky a mnohostranné intervence. Praktická část je věnována kvalitativnímu šetření, které si klade cíle popsat na konkrétních případech, jak probíhá vzdělávání, pedagogická, psychologická a sociální intervence na Kladensku. Na třech případových studiích chlapců ve věku 13, 14 a 17 let je ukázáno, jak se potýkají se svými zdravotními problémy, se vzdělávacími potížemi, na jakých typech škol se vzdělávají, čeho dosáhli. Svoji budoucnost vidí zjednodušeně a leckdy naivně, přesto lze usoudit, že chtějí někde pracovat, být samostatní a soběstační. Rozhovory se třemi pedagogickými pracovníky jsou zpracovány do souvislého textu. 2 asistentky pedagoga a jedna třídní učitelka zmiňují některé aspekty své práce v souvislosti se žáky s PAS týkající se chování a učení. Problematika poradenství je stručně naznačena ve výpovědi krajské koordinátorky péče pro PAS a školní psycholožky. Práce podává výčet a stručnou charakteristiku školských poradenských...
This diploma thesis is devoted to the issue of education of children and pupils with autism spectrum disorder (ASD) in the Kladno region. In its theoretical part, it reveals the history of the study of this serious disability, describes the manifestations of behavior in individual diagnoses in the field of communication, socialization, social interaction, speech development, imagination, play. It briefly introduces the issue of diagnostics and multilateral interventions. The practical part is devoted to a qualitative survey, which aims to describe how the education, pedagogical, psychological and social intervention, goes in specific cases in Kladno region. Three case studies of boys aged 13, 14 and 17 show how they face their health problems, their educational difficulties, what types of schools they are educated at, what they have achieved. They see their future in a simplistic and sometimes naive way, yet it can be concluded that they want to work somewhere, to be independent and self-sufficient. Interviews with three pedagogical staff are processed into a coherent text. 2 teaching assistants and one class teacher mention some aspects of their work in relation to pupils with ASD related to behavior and learning. The issue of counselling is briefly indicated in the statement of the regional coordinator of...