Show simple item record

Issue of aphasia diagnostics in czech and foreign literature
dc.contributor.advisorKlenková, Jiřina
dc.creatorStehlíková, Lenka
dc.date.accessioned2020-10-27T13:40:44Z
dc.date.available2020-10-27T13:40:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122671
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the issue of diagnosis of phatic disorders. The aim of this work is to provide insight into the topic of phatic disorders, especially by introducing diagnostic tests that are used in the Czech Republic and some available materials that are used in English- speaking countries. Individual diagnostic tests are processed on the basis of an analysis of professional literature in Czech and English. The diploma thesis is theoretical and is divided into four parts. The first chapter describes the impaired communication ability, aphasia in terms of definition, etiology, symptomatology and classification approaches. The second chapter presents diagnostic methods created and used in the Czech environment, which differ depending on the theoretical basis of individual experts, respectively. authors of test methods. The third chapter deals with diagnostic procedures abroad, specifically in English-speaking countries. The focus is on the presentation of the most important and available current methods, part of the chapter is a theoretical introduction to the history of aphasiology and fundamental paradigms that affect the form of the diagnostic process. The final part is devoted to the analysis and comparison of these methods. Both approaches agree on the goal of the diagnostic...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou diagnostiky fatických poruch. Cílem práce je poskytnout vhled do tématu fatických poruch, především představením diagnostických testů, které jsou používány v České republice a některých dostupných materiálů, které jsou používány v anglicky hovořících zemích. Jednotlivé diagnostické testy jsou zpracovány na základě analýzy odborné literatury v českém a anglickém jazyce. Diplomová práce je teoretická a je rozdělena na čtyři části. V první kapitole je popisována narušená komunikační schopnost afázie z hlediska definice, etiologie, symptomatologie a klasifikačních přístupů. V druhé kapitole jsou představeny diagnostické metody vytvořené a využívané v českém prostředí, které se liší v závislosti na teoretických východiscích jednotlivých odborníků, resp. autorů testových metod. Třetí kapitola se zabývá diagnostickými postupy v zahraničí konkrétně v anglicky hovořících zemích. Těžištěm je představení nejvýznamnějších a dostupných současných metod, součástí kapitoly je teoretický úvod do historie afaziologie a zásadních paradigmat, které podobu diagnostického procesu ovlivňují. Závěrečná část se věnuje analýze a komparaci uvedených metod. Oba přístupy se shodují v cíli diagnostického procesu, kvalitní posouzení výkonu pacienta pro plánování logopedické terapie, a v...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectaphasiaen_US
dc.subjectdiagnostic methodsen_US
dc.subjectscreening testsen_US
dc.subjectcomprehensive examinationen_US
dc.subjectspecialized testen_US
dc.subjectphatic fault functionsen_US
dc.subjectafáziecs_CZ
dc.subjectdiagnostické metodycs_CZ
dc.subjectscreeningové testycs_CZ
dc.subjectkomplexní testycs_CZ
dc.subjectspeciální testycs_CZ
dc.subjectporuchy fatických funkcícs_CZ
dc.titleProblematika diagnostiky afázie v české a zahraniční odborné literatuřecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-15
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId212556
dc.title.translatedIssue of aphasia diagnostics in czech and foreign literatureen_US
dc.contributor.refereeHorynová, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá problematikou diagnostiky fatických poruch. Cílem práce je poskytnout vhled do tématu fatických poruch, především představením diagnostických testů, které jsou používány v České republice a některých dostupných materiálů, které jsou používány v anglicky hovořících zemích. Jednotlivé diagnostické testy jsou zpracovány na základě analýzy odborné literatury v českém a anglickém jazyce. Diplomová práce je teoretická a je rozdělena na čtyři části. V první kapitole je popisována narušená komunikační schopnost afázie z hlediska definice, etiologie, symptomatologie a klasifikačních přístupů. V druhé kapitole jsou představeny diagnostické metody vytvořené a využívané v českém prostředí, které se liší v závislosti na teoretických východiscích jednotlivých odborníků, resp. autorů testových metod. Třetí kapitola se zabývá diagnostickými postupy v zahraničí konkrétně v anglicky hovořících zemích. Těžištěm je představení nejvýznamnějších a dostupných současných metod, součástí kapitoly je teoretický úvod do historie afaziologie a zásadních paradigmat, které podobu diagnostického procesu ovlivňují. Závěrečná část se věnuje analýze a komparaci uvedených metod. Oba přístupy se shodují v cíli diagnostického procesu, kvalitní posouzení výkonu pacienta pro plánování logopedické terapie, a v...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the issue of diagnosis of phatic disorders. The aim of this work is to provide insight into the topic of phatic disorders, especially by introducing diagnostic tests that are used in the Czech Republic and some available materials that are used in English- speaking countries. Individual diagnostic tests are processed on the basis of an analysis of professional literature in Czech and English. The diploma thesis is theoretical and is divided into four parts. The first chapter describes the impaired communication ability, aphasia in terms of definition, etiology, symptomatology and classification approaches. The second chapter presents diagnostic methods created and used in the Czech environment, which differ depending on the theoretical basis of individual experts, respectively. authors of test methods. The third chapter deals with diagnostic procedures abroad, specifically in English-speaking countries. The focus is on the presentation of the most important and available current methods, part of the chapter is a theoretical introduction to the history of aphasiology and fundamental paradigms that affect the form of the diagnostic process. The final part is devoted to the analysis and comparison of these methods. Both approaches agree on the goal of the diagnostic...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV