Une perspective écolinguistique à l'enseignement des langues étrangères : Les histoires par lesquelles nous vivons dans les manuels de FLE
An Ecolinguistic Approach to Foreign Language Teaching: The Stories We Live by in Textbooks of French as a Foreign Language
Ekolingvistický přístup k výuce cizích jazyků a hledání příběhů, kterými žijeme, v učebnicích francouzštiny jako cizího jazyka
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121531Identifiers
Study Information System: 219772
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Jančík, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - French Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
French
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ekolingvistika, příběhy, kterými žijeme, environmentální výchova, výuka francouzštiny, ekologická komunikativní kompetence, ekologické povědomí, učebniceKeywords (English)
ecolinguistics, stories we live by, environmental education, French as a foreign language, ecological communicative competence, environmental awareness, textbooksTato práce představuje propojení výuky cizího jazyka s životním prostředím pomocí teorie ekolingvistiky, která vysvětluje neoddělitelnost jazyka od životního prostředí. Cílem této práce je ilustrovat význam ekolingvistického přístupu pro výuku cizích jazyků prostřednictvím ekokritické analýzy diskurzu provedené na učebnicích francouzštiny jako cizího jazyka. K této analýze byl využit ekolingvistický nástroj příběhy, kterými žijeme. Analýza zkoumala, do jaké míry učebnice podporují environmentální povědomí a ekologickou komunikativní kompetenci. Analýza se týkala dvou učebnic, Totem a Saison, ve kterých zkoumala typ reprezentace příběhů a polaritu příběhů z pohledu principů hlubinné ekologie. Výsledky ukazují tendenci učebnic směrem k ambivalentnímu obsahu. Přítomnost ekologické reference v obsahu učebnic, která byla také analyzována, se ukázala být celkově nedostatečná. Provedené analýzy byly prezentovány jako model pro potenciální evaluaci učebnic jednotlivými učiteli. Práce se snaží rovněž podpořit další výzkum ekologického aspektu ve výuce cizích jazyků a zejména v učebnicích. KLÍČOVÁ SLOVA ekolingvistika, příběhy, kterými žijeme, environmentální výchova, výuka francouzštiny, ekologická komunikativní kompetence, ekologické povědomí, učebnice
This thesis presents the link between the environment and Foreign Language Teaching (FLT) based on ecolinguistics, which defines the inextricability of the environment and language. The specific aim of this thesis is to demonstrate the importance of an ecolinguistic approach to FLT with an ecocritical discourse analysis of textbooks use to teach French as a foreign language. Using the ecolinguistic tool The Stories We Live by, the analysis aims to assess the extent to which the textbooks stimulate environmental awareness and ecological communicative competence. The research concerns two textbooks, Totem and Saison, and investigates the representation of the stories and their polarity from the perspective of deep ecology. The results show the textbooks to exhibit a general tendency towards ambivalent content. Moreover, the presence of explicit ecological reference in the content was evaluated and revealed, by the analysis, to be under-represented in the textbooks' content. The analyses are presented as model analyses for an ecolinguistic evaluation of textbooks, which could be used by teachers seeking an ecologically conscious textbook. The thesis also seeks to encourage further research into the ecological aspect of FLT, notably in textbooks. KEYWORDS ecolinguistics, stories we live by,...