Show simple item record

An Ecolinguistic Approach to Foreign Language Teaching: The Stories We Live by in Textbooks of French as a Foreign Language
Ekolingvistický přístup k výuce cizích jazyků a hledání příběhů, kterými žijeme, v učebnicích francouzštiny jako cizího jazyka
dc.contributor.advisorKlinka, Tomáš
dc.creatorSchlindenbuchová, Magdalena
dc.date.accessioned2020-10-12T11:22:29Z
dc.date.available2020-10-12T11:22:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/121531
dc.description.abstractTato práce představuje propojení výuky cizího jazyka s životním prostředím pomocí teorie ekolingvistiky, která vysvětluje neoddělitelnost jazyka od životního prostředí. Cílem této práce je ilustrovat význam ekolingvistického přístupu pro výuku cizích jazyků prostřednictvím ekokritické analýzy diskurzu provedené na učebnicích francouzštiny jako cizího jazyka. K této analýze byl využit ekolingvistický nástroj příběhy, kterými žijeme. Analýza zkoumala, do jaké míry učebnice podporují environmentální povědomí a ekologickou komunikativní kompetenci. Analýza se týkala dvou učebnic, Totem a Saison, ve kterých zkoumala typ reprezentace příběhů a polaritu příběhů z pohledu principů hlubinné ekologie. Výsledky ukazují tendenci učebnic směrem k ambivalentnímu obsahu. Přítomnost ekologické reference v obsahu učebnic, která byla také analyzována, se ukázala být celkově nedostatečná. Provedené analýzy byly prezentovány jako model pro potenciální evaluaci učebnic jednotlivými učiteli. Práce se snaží rovněž podpořit další výzkum ekologického aspektu ve výuce cizích jazyků a zejména v učebnicích. KLÍČOVÁ SLOVA ekolingvistika, příběhy, kterými žijeme, environmentální výchova, výuka francouzštiny, ekologická komunikativní kompetence, ekologické povědomí, učebnicecs_CZ
dc.description.abstractThis thesis presents the link between the environment and Foreign Language Teaching (FLT) based on ecolinguistics, which defines the inextricability of the environment and language. The specific aim of this thesis is to demonstrate the importance of an ecolinguistic approach to FLT with an ecocritical discourse analysis of textbooks use to teach French as a foreign language. Using the ecolinguistic tool The Stories We Live by, the analysis aims to assess the extent to which the textbooks stimulate environmental awareness and ecological communicative competence. The research concerns two textbooks, Totem and Saison, and investigates the representation of the stories and their polarity from the perspective of deep ecology. The results show the textbooks to exhibit a general tendency towards ambivalent content. Moreover, the presence of explicit ecological reference in the content was evaluated and revealed, by the analysis, to be under-represented in the textbooks' content. The analyses are presented as model analyses for an ecolinguistic evaluation of textbooks, which could be used by teachers seeking an ecologically conscious textbook. The thesis also seeks to encourage further research into the ecological aspect of FLT, notably in textbooks. KEYWORDS ecolinguistics, stories we live by,...en_US
dc.languageFrenchcs_CZ
dc.language.isofr_FR
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectekolingvistikacs_CZ
dc.subjectpříběhycs_CZ
dc.subjectkterými žijemecs_CZ
dc.subjectenvironmentální výchovacs_CZ
dc.subjectvýuka francouzštinycs_CZ
dc.subjectekologická komunikativní kompetencecs_CZ
dc.subjectekologické povědomícs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectecolinguisticsen_US
dc.subjectstories we live byen_US
dc.subjectenvironmental educationen_US
dc.subjectFrench as a foreign languageen_US
dc.subjectecological communicative competenceen_US
dc.subjectenvironmental awarenessen_US
dc.subjecttextbooksen_US
dc.titleUne perspective écolinguistique à l'enseignement des langues étrangères : Les histoires par lesquelles nous vivons dans les manuels de FLEfr_FR
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-10
dc.description.departmentKatedra francouzského jazyka a literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId219772
dc.title.translatedAn Ecolinguistic Approach to Foreign Language Teaching: The Stories We Live by in Textbooks of French as a Foreign Languageen_US
dc.title.translatedEkolingvistický přístup k výuce cizích jazyků a hledání příběhů, kterými žijeme, v učebnicích francouzštiny jako cizího jazykacs_CZ
dc.contributor.refereeJančík, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - francouzský jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - French Languageen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra francouzského jazyka a literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - francouzský jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - French Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce představuje propojení výuky cizího jazyka s životním prostředím pomocí teorie ekolingvistiky, která vysvětluje neoddělitelnost jazyka od životního prostředí. Cílem této práce je ilustrovat význam ekolingvistického přístupu pro výuku cizích jazyků prostřednictvím ekokritické analýzy diskurzu provedené na učebnicích francouzštiny jako cizího jazyka. K této analýze byl využit ekolingvistický nástroj příběhy, kterými žijeme. Analýza zkoumala, do jaké míry učebnice podporují environmentální povědomí a ekologickou komunikativní kompetenci. Analýza se týkala dvou učebnic, Totem a Saison, ve kterých zkoumala typ reprezentace příběhů a polaritu příběhů z pohledu principů hlubinné ekologie. Výsledky ukazují tendenci učebnic směrem k ambivalentnímu obsahu. Přítomnost ekologické reference v obsahu učebnic, která byla také analyzována, se ukázala být celkově nedostatečná. Provedené analýzy byly prezentovány jako model pro potenciální evaluaci učebnic jednotlivými učiteli. Práce se snaží rovněž podpořit další výzkum ekologického aspektu ve výuce cizích jazyků a zejména v učebnicích. KLÍČOVÁ SLOVA ekolingvistika, příběhy, kterými žijeme, environmentální výchova, výuka francouzštiny, ekologická komunikativní kompetence, ekologické povědomí, učebnicecs_CZ
uk.abstract.enThis thesis presents the link between the environment and Foreign Language Teaching (FLT) based on ecolinguistics, which defines the inextricability of the environment and language. The specific aim of this thesis is to demonstrate the importance of an ecolinguistic approach to FLT with an ecocritical discourse analysis of textbooks use to teach French as a foreign language. Using the ecolinguistic tool The Stories We Live by, the analysis aims to assess the extent to which the textbooks stimulate environmental awareness and ecological communicative competence. The research concerns two textbooks, Totem and Saison, and investigates the representation of the stories and their polarity from the perspective of deep ecology. The results show the textbooks to exhibit a general tendency towards ambivalent content. Moreover, the presence of explicit ecological reference in the content was evaluated and revealed, by the analysis, to be under-represented in the textbooks' content. The analyses are presented as model analyses for an ecolinguistic evaluation of textbooks, which could be used by teachers seeking an ecologically conscious textbook. The thesis also seeks to encourage further research into the ecological aspect of FLT, notably in textbooks. KEYWORDS ecolinguistics, stories we live by,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra francouzského jazyka a literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV