Female Gothic in Sarah Waters' Fingersmith and The Little Stranger
Ženská gotika v románu Zlodějka a Malý vetřelec Sarah Watersové
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121443Identifikátory
SIS: 221953
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Higgins, Bernadette
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
17. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ženská Gotika, Gotická Literatura, Sarah Waters, Fingersmith, The Little StrangerKlíčová slova (anglicky)
Female Gothic, Gothic Literature, Sarah Waters, Fingersmith, The Little StrangerTato bakalářská práce se zabývá dvěma romány autorky Sarah Waters, Zlodějkou (2002) a Malým vetřelcem (2009), které zkoumá z pohledu dvou rozdílných teorií ženské gotiky, subžánru gotické literatury. V obou knihách se u ženských postav hojně vyskytuje pocit uvěznění v domě, ve kterém žijí, temno a nadpřirozeno. Všechny tyto prvky jsou pro definování ženské gotiky zásadní. Na romány budou postupně aplikované dvě teorie. Autorkou první je Anne Williams, která ženskou gotiku staví do opozice k mužské. Tyto módy rozlišuje podle formy vypravěče, přístupu k nadpřirozeným elementům a závěru děje. Druhým konceptem bude pohled Ellen Moers, která do ženské gotiky řadí všechny gotické knihy napsané ženami, avšak klade také důraz na prostředí, ve kterém se příběh odehrává, a na pocity, které v ženských postavách vzbuzuje. Předmětem následné interpretace budou vypravěč, nadpřirozené prvky a zakončení každého z románů Pozornost bude dále soustředěna na domy a blázince, které se ve Zlodějce a Malém vetřelci vyskytují, a pocity uvěznění, beznaděje, pochmurna a temna, které v ženských postavách vyvolávají. Cílem této práce je zjistit, zda podle Williams Zlodějka a Malý vetřelec spadají spíše do ženské nebo do mužské gotické literatury, a ověřit, zda je možné obě díla zařadit do ženské gotické literatury tak, jak ji...
This bachelor's thesis analyses two novels by Sarah Waters, Fingersmith (2002) and The Little Stranger (2009), and analyses them through two different theories of Female Gothic, which is a subgenre of Gothic literature. Both books are replete with female characters experiencing feelings of confinement in the house they live in as well as darkness, and the supernatural. All of these features are crucial when defining the Female Gothic. One by one, the two theories will be applied to the novels. The author of the first is Anne Williams, who contrasts Female Gothic mode with Male Gothic mode. She distinguishes between these modes using the narrator, the approach to the supernatural, and the conclusion of the plot. The second concept is by Ellen Moers. She establishes that all Gothic books written by women are Female Gothics, however, she also highlights the setting of the story and the feelings it evokes in female characters. The subject of interpretation will be the narrator, the supernatural elements and the conclusion of the novels. Attention will also be paid to houses and madhouses that appear in Fingersmith and The Little Stranger, and the feelings of confinement, gloominess, and hopelessness they induce in the female characters. The aim of this thesis is to discover if, according to Williams,...