Social Class in E.M. Forster's Howards End and in Zadie Smith's On Beauty
Společenská třídy v románech Rodinné sídlo E.M. Forstera a O kráse Zadie Smith
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121391Identifiers
Study Information System: 219632
Collections
- Kvalifikační práce [18636]
Author
Advisor
Referee
Higgins, Bernadette
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Howards End, On Beauty, E.M. Forster, Zadie Smith, social class, middle class, working class, intertextualityKeywords (English)
Rodinné sídlo, O kráse, E.M. Forster, Zadie Smith, společenská třída, střední třída, dělnická třída, inetrtextualitaTato bakalářská práce porovnává přístupy k vyobrazení společenské třídy v knihách Rodinné sídlo E.M. Forstera a O kráse Zadie Smith. Teoretická část práce představí koncept společenské třídy a jeho zobrazení v eduardovské literatuře a v současné britské literatuře a také v dílech daných autorů. Vzhledem k patrnému propojení daných knih, bude v teoretická části vysvětlen pojem intertextuality a jeho funkce v literatuře. Praktická část se věnuje interpretaci knihy O kráse jako pastiš na knihu Rodinné sídlo, ale primárně se zabývá analýzou daných knih z hlediska jejich chápání společenské třídy, především pak rozdílů mezi střední třídou a dělnickou třídou. Klíčová slova Rodinné sídlo, O kráse, E.M. Forster, Zadie Smith, společenská třída, střední třída, dělnická třída, intertextualita
This bachelor thesis compares and contrasts the depiction of social class in E.M. Forster's Howards End and Zadie Smith's On Beauty. The theoretical part introduces the concept of social class as well as its portrayal in Edwardian literature and in contemporary British literature and also in the works of E.M. Forster and Zadie Smith. Due to the apparent connection between the two texts, an overview of intertextuality and its functioning in literature is added to the theoretical part. The practical part of the paper interprets On Beauty as a pastiche of Howards End but mainly provides the analysis of the two novels in terms of their view of social stratification, in particular the differences between upper middle class and working class. Key words: Howards End, On Beauty, E.M. Forster, Zadie Smith, social class, middle class, working class, intertextuality