Předčasné odchody žáků ze střední školy
Early leavings students'at school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120851Identifiers
Study Information System: 221453
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Thorovská, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Colleges
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
střední škola, žák, adolescence, studium, předčasný odchodKeywords (English)
high school, student, adolescence, study, early school leavingTématem diplomové práce je fenomén předčasných odchodů žáků ze středního vzdělávání, který stále častěji končí úplným zanecháním studia. Tento problém nabyl nezvykle velkých rozměrů a jeho dopad je zřejmý nejen pro školství, ale je to společenský problém zasahující do ekonomiky, psychologie, sociologie a dalších oborů. Cílem práce je nejen vymezení předčasných odchodů žáků ze středního vzdělávání, jejich možné příčiny a souvislosti, ale sleduji osobnost žáka z pohledu vývojové psychologie. Součástí práce jsou i zkušenosti a opatření k zamezení předčasných odchodů ze zahraničí. Ve své teoretické části čerpám nejen z odborné literatury, mezi další zdroje patří odborné časopisy, práce Národního ústavu vzdělávání a školský zákon. Praktickou část jsem věnovala empirickému výzkumu, který rozděluji na několik částí. Je zde využit kvantitativní výzkum, který se uskutečnil na základě sběru dat ze školní matriky a je doplněn o dotazníkové šetření pedagogů, vedení školy a nově nastupujících žáků. Z výzkumu vyplynulo, že předčasné odchody se primárně týkají žáků odborných škol. Důvodem ukončení vzdělávání je nejčastěji nezájem o obor a zde jsem provázala své šetření s dotazníkem nově nastoupených žáků, kde jsem se dotazovala co, nebo kdo jim pomohl s výběrem oboru, školy. Nejčastěji žáci uvedli, že se rozhodli...
The main topic of this dissertation is the phenomenon of premature exits from high-school studies which more often end by the really finish of studies. The problem is bigger that it seems to be and it is not only the problem just for education but it is the problem for the whole society with connetions to the economic, psychology, sociology and other areas. The term of this disseration is not only to determine the premature exits from high schools, their reasons and connections but to determine the pupil's personality from the evolutionary psychology view. The parts of this dissertation are also my own experiences and special arrangements to stop the premature exits from abroad. In the theoretical part I take the extract not only from the professional literature but my other sources are professional magazines, the National Education Institute and the Education Law. The practical part is based on the empirical research which is divided into few parts. It uses the quantitative research made by the data from the school register, and it is added of questionnaire for pedagogues, headmasters and new coming students. From the research we know that the premature exits mostly apply to the apprentices. It depends mostly on the disinterest in the course of study. In this part I connected the research with the...