Arteterapie ve speciální pedagogice se zaměřením na logopedickou péči
Art Therapy in Special Education with Orientation on the Treatment of Speech Therapy
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120721Identifiers
Study Information System: 224653
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Referee
Klenková, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
speciální pedagogika, arteterapie, speciální indikace arteterapie, klinická logopedie, diagnostika, kresba, vývojová porucha řečové komunikace, získaná porucha řečové komunikaceKeywords (English)
special education, art therapy, special indications of art therapy, clinical speech therapy, diagnostics, drawing, developmental speech communication disorder, acquired speech communication disorderPráce se zabývá uplatněním arteterapie v oblasti speciální pedagogiky. Postupně se zaměřuje na jednotlivé obory speciální pedagogiky a více rozvádí aplikovatelnost arteterapie v rámci logopedické intervence. V teoretické části si klade za cíl definovat arteterapii jako součást speciální pedagogiky. Popisuje vývoj a prolínání tří různých oblastí: výtvarného umění, psychoterapie a výchovy. Vymezuje termín speciální indikace arteterapie a přibližuje specifika arteterapeutického působení v jednotlivých oborech speciální pedagogiky. Zaměřuje se také na hlavní rysy kresebného projevu osob s postižením. Dále se orientuje na oblast logopedie, kde se snaží zviditelnit některé paralely mezi vývojem kresby i vývojovými stádii kresby postavy a vývojovými stádii řeči. Dále se zaměřuje na uplatnění arteterapie v rámci terapie u dětí i dospělých, u neurovývojových poruch řeči a jazyka a získaných neurogenních poruch řeči. Výzkumná část si za hlavní cíl klade zjistit, jak se vyvíjí obsahová a formální stránka kresby a řeči u klienta u klienta s vývojovou PŘK na bázi poruchy individuálního jazykového systému (smíšenou vývojovou dysfázií) a u klienta se získanou PŘK na bázi poruchy individuálního jazykového systému (nonfluentní afázií Brocova typu). Pro průběh výzkumného šetření byly zvoleny metody kvalitativního...
This thesis is focused on the application of art therapy in the field of special education. Gradually, it focuses on individual fields of special education and expands on the applicability of art therapy in speech therapy intervention. The theoretical part aims to define art therapy as part of special education. It describes the development and intertwining of three different areas: fine arts, psychotherapy and education. Defines the term of special indication of art therapy and approaches the specifics of art therapy in individual fields of special education. It also focuses on the main features of the drawing of people with disabilities. The thesis focuses next on the field of speech therapy, where it tries to make visible some parallels between the development of drawing and the developmental stages of character drawing and the developmental stages of speech. It also focuses on the application of art therapy in therapy in children and adults, in neurodevelopmental speech and language disorders and acquired neurogenic speech disorders. The main goal of the research part is to find out how the content and formal aspects of drawing and speech develop in a client with developmental CD (communication disorder) based on individual language system disorder (mixed developmental dysphasia) and in a...