Syndrom vyhoření u pedagogů v základních školách speciálních, pracujících s žáky s kombinovaným postižením
Burnout among teachers in special schools, working with students with multiple disabilities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120641Identifiers
Study Information System: 226089
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Hanušová, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
syndrom vyhoření, stres, speciální pedagog, kombinované postižení, základní škola speciálníKeywords (English)
burnout syndrom, stress, special educators, multiple disabilities, special primary schoolDiplomová práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření u speciálních pedagogů pracujících v základních školách speciálních s žaky s kombinovaným postižením. V teoretické části práce jsou vymezené základní pojmy - syndrom vyhoření, jeho příznaky, příčiny a stádia vzniku. Samostatné kapitoly jsou věnovány diagnostice syndromu vyhoření a prevenci. Dále je v teoretické části vysvětlen pojem speciální pedagog a kombinované postižení a je zde popsána základní škola speciální. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum syndromu vyhoření u dvou vybraných skupin - speciálních pedagogů v základních školách speciálních a učitelů na běžných základních školách. Výsledky šetření jsou pak mezi sebou porovnávány.
The thesis deals with problems of burnout among special educators working in special primary schools with students with multiple disabilities. There are defined basic concepts in the theoretical part of the work - burn-out syndrome, its symptoms, causes and stages of development. Separate chapters are devoted to the diagnosis of burn-out syndrome and prevention. Furthermore, the concept of a special educator and a multiple disability is explained in the theoretical section and a special primary school is described here. The practical part focuses on quantitative research into burn-out syndrome in two selected groups - special educators in special primary schools and teachers in ordinary primary schools. The results of the investigation are then compared with each other.