Reedukace formálních poznatků z oblasti matematické analýzy u studentů vysoké školy
Reeducating university students' mechanical knowledge in mathematical analysis
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120554Identifikátory
SIS: 225197
Kolekce
- Kvalifikační práce [19157]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvasz, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
reedukace, doučování, formální poznatek, matematická analýza, definice, kvantifikovaný výrok, nekonečno, posloupnost, limitaKlíčová slova (anglicky)
reeducation, individual tutoring, mechanical knowledge, calculus, definitions, quantified proposition, infinity, sequence, limitTéma této práce je didaktika matematické analýzy. Práce popisuje vybraná pozorování z reedukace formálních poznatků z oblasti matematické analýzy u studentů vysokých škol v prostředí individuálního doučování. Cílem práce je popsat, jaké formální poznatky se u studentů objevily, popsat a zhodnotit vybrané reedukační intervence a na základě toho formulovat příslušná metodická doporučení. V první kapitole se zabýváme rozporem mezi definicí a představou pojmu u studentů, nastiňujeme, jak studentům zprostředkovat smysl definic, a navrhujeme, jak studenty naučit pracovat s definicemi včetně porozumění kvantifikovaným výrokům. Ve druhé kapitole uvádíme teorii procesu a konceptu spolu s teorií generického modelu. Ve třetí kapitole rozvádíme metody práce při práci se studenty a analýze videozáznamů z doučování. Ve čtvrté kapitole analyzujeme poznávací proces pojmu limity posloupnosti. KLÍČOVÁ SLOVA reedukace, doučování, formální poznatek, matematická analýza, definice, kvantifikovaný výrok, nekonečno, posloupnost, limita 1
The topic of this thesis is the didactics of mathematical analysis. The thesis describes selected observations from the reeducation in an individual tutoring environment of for- mal knowledge of university students in the field of calculus. The aim of the thesis is to describe what formal knowledge appeared, to describe and evaluate selected reeducation interventions and on this basis formulate appropriate methodological recommendation. In the first chapter we deal with the contradiction between definition and concept concept of students, we outline how to convey to students the purpose of definitions and we suggest how to teach students to work with definitions properly, including understanding quan- tified propositions. In the second chapter we present the theory of process and concept together with the generic model theory. In the third chapter we explain the methods of work with students and the methods of the analysis of videos from tutoring. In the fourth chapter we analyze cognitive processes of the concept of sequence limits. KEYWORDS reeducation, individual tutoring, mechanical knowledge, calculus, definitions, quantified proposition, infinity, sequence, limit 1