Sebevzdělávání jako specifická profesní činnost učitele
Self-education as a specific professional acitvity of a teacher
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120247Identifikátory
SIS: 221108
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blažková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
2. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sebevzdělávání, učitel, principy a metody sebevýchovy a sebevzdělávání, školaKlíčová slova (anglicky)
self-education, teacher, methods and principles of self-education, schoolDiplomová práce je zaměřena na pozorování jednoho učitelského sboru na druhém stupni malé české venkovské základní školy s ohledem na sebevzdělávání těchto učitelů. Teoretická část se zaměřuje na metody a principy sebevýchovy a sebevzdělávání učitelů druhého stupně základní školy. V praktické části pak je použita jednak kvantitativní metoda - všichni učitelé zkoumaného učitelského sboru vyplnili strukturovaný dotazník, jednak kvalitativní metoda - s těmito učiteli byly vedeny individuální rozhovory. Cílem práce je zmapovat metody a principy sebevzdělávání a aspekty, které učitelům sebevzdělávání ztěžují nebo znemožňují, popř. okolnosti, za jakých by byli ochotni se sebevzdělávat. Tuto práci lze považovat za akční výzkum, kterému byl podroben malý, ale maximální možný vzorek. Průzkum ukázal, jakými způsoby se dotazovaní učitelé vzdělávají, co jim v sebevzdělávání brání a za jakých okolností nebo v jakých oblastech by se rádi sebevzdělávali.
The diploma thesis is focused on observation of a teaching staff of a small Czech rural primary school with regard to self-education of these teachers. The theoretical part focuses on the methods and principles of self-education and self-education of the primary school teachers. In the practical part, the quantitative method is used - all teachers of the surveyed staff completed a structured questionnaire as well as a qualitative method - these teachers were interviewed individually. The aim of this work is to map the methods and principles of self-education and aspects that make it difficult or impossible for teachers to self- educate, or circumstances in which the teachers would be willing to educate themselves. This work can be considered an action research that has been subjected to a small but maximum possible sample. The survey showed how these teachers educate themselves, what prevents them from self-education, and under what circumstances or in what areas they would like to be self-educated.