dc.contributor.advisor | Šťastný, Vít | |
dc.creator | Šmejkalová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T09:46:17Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T09:46:17Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/119354 | |
dc.description.abstract | The aim of the thesis is to describe reference of an elementary school to private tutoring in form of one - case study, concerning second grade of a factual elementary school taken as example, from the viewpoint of all the participants of the educational process. In the course of this work the school became participant of a programme of Ministry of education, youth and sports (MŠMT) - Patterns; that's why the work is enlargened by research of the way this programme has influenced the operation of school. Basic terms are defined, like private and school tutoring, types of its organisational forms, participants of tutoring; also methodology of the research is described. The research plan was set as one-phase research with mixed- method research design. Different forms of data collection were used: the quantitative questionnaires for pupils (n=247) and qualitative interviews with the school leadership, teachers and parents (n=13). There are both types of tutoring in function at the given elementary school, private and school ones, but not in a big scale. The school tolerates private tutoring but doesn't encourage it. Nevertheless the school offers school tutoring within the framework of the project Patterns, which provides adequate help to weak pupils, but its form doesn't satisfy school or children.... | en_US |
dc.description.abstract | Cílem diplomové práce je formou jednopřípadové studie popsat vztah konkrétní základní školy a soukromého doučování na příkladu 2. stupně této školy z pohledu všech účastníků vzdělávacího procesu. V průběhu zpracování se tato škola stala účastníkem programu MŠMT Šablony, a proto je práce rozšířena o průzkum, jak tento program ovlivnil chod školy. Jsou vymezeny základní pojmy jako soukromé a školní doučování, typy jeho organizačních forem, účastníci doučování, a je popsán postup a metodologická východiska výzkumu. Byly použity různé formy sběru dat, kvantitativní dotazníky pro žáky (n=247) a kvalitativní rozhovory s vedením školy, učiteli a rodiči (n=13). Na zkoumané základní škole vedle sebe fungují oba typy doučování, soukromé i školní, ale ne ve velkém rozsahu. Škola soukromé doučování toleruje, ale nepodporuje. Přesto škola v rámci projektu Šablony nabízí školní doučování, které je vhodnou pomocí slabým žákům, jeho forma však nevyhovuje škole ani dětem. Soukromé doučování je z velké části vyvoláno požadavky přijímacího řízení na SŠ. Toto doučování často vyhledávají lépe situované rodiny, čímž se prohlubuje nerovnost mezi žáky. Doučování na škole je velkou zátěží pro učitele, kteří buď poskytují nárazové konzultace zdarma, nebo se zúčastní Šablon. Jen výjimečně učitelé poskytují soukromé... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | school | en_US |
dc.subject | shadow education | en_US |
dc.subject | tutoring | en_US |
dc.subject | school failure | en_US |
dc.subject | škola | cs_CZ |
dc.subject | stínové vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | doučování | cs_CZ |
dc.subject | školní neúspěch | cs_CZ |
dc.title | Role školy v souvislosti s fenoménem (soukromého) doučování žáků | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-09-02 | |
dc.description.department | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 193160 | |
dc.title.translated | Role of the School in Connection with the (Private) Tutoring Phenomenon | en_US |
dc.contributor.referee | Walterová, Eliška | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Pedagogy | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem diplomové práce je formou jednopřípadové studie popsat vztah konkrétní základní školy a soukromého doučování na příkladu 2. stupně této školy z pohledu všech účastníků vzdělávacího procesu. V průběhu zpracování se tato škola stala účastníkem programu MŠMT Šablony, a proto je práce rozšířena o průzkum, jak tento program ovlivnil chod školy. Jsou vymezeny základní pojmy jako soukromé a školní doučování, typy jeho organizačních forem, účastníci doučování, a je popsán postup a metodologická východiska výzkumu. Byly použity různé formy sběru dat, kvantitativní dotazníky pro žáky (n=247) a kvalitativní rozhovory s vedením školy, učiteli a rodiči (n=13). Na zkoumané základní škole vedle sebe fungují oba typy doučování, soukromé i školní, ale ne ve velkém rozsahu. Škola soukromé doučování toleruje, ale nepodporuje. Přesto škola v rámci projektu Šablony nabízí školní doučování, které je vhodnou pomocí slabým žákům, jeho forma však nevyhovuje škole ani dětem. Soukromé doučování je z velké části vyvoláno požadavky přijímacího řízení na SŠ. Toto doučování často vyhledávají lépe situované rodiny, čímž se prohlubuje nerovnost mezi žáky. Doučování na škole je velkou zátěží pro učitele, kteří buď poskytují nárazové konzultace zdarma, nebo se zúčastní Šablon. Jen výjimečně učitelé poskytují soukromé... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of the thesis is to describe reference of an elementary school to private tutoring in form of one - case study, concerning second grade of a factual elementary school taken as example, from the viewpoint of all the participants of the educational process. In the course of this work the school became participant of a programme of Ministry of education, youth and sports (MŠMT) - Patterns; that's why the work is enlargened by research of the way this programme has influenced the operation of school. Basic terms are defined, like private and school tutoring, types of its organisational forms, participants of tutoring; also methodology of the research is described. The research plan was set as one-phase research with mixed- method research design. Different forms of data collection were used: the quantitative questionnaires for pupils (n=247) and qualitative interviews with the school leadership, teachers and parents (n=13). There are both types of tutoring in function at the given elementary school, private and school ones, but not in a big scale. The school tolerates private tutoring but doesn't encourage it. Nevertheless the school offers school tutoring within the framework of the project Patterns, which provides adequate help to weak pupils, but its form doesn't satisfy school or children.... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |