Show simple item record

Role of the School in Connection with the (Private) Tutoring Phenomenon
dc.contributor.advisorŠťastný, Vít
dc.creatorŠmejkalová, Hana
dc.date.accessioned2020-07-27T09:46:17Z
dc.date.available2020-07-27T09:46:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119354
dc.description.abstractThe aim of the thesis is to describe reference of an elementary school to private tutoring in form of one - case study, concerning second grade of a factual elementary school taken as example, from the viewpoint of all the participants of the educational process. In the course of this work the school became participant of a programme of Ministry of education, youth and sports (MŠMT) - Patterns; that's why the work is enlargened by research of the way this programme has influenced the operation of school. Basic terms are defined, like private and school tutoring, types of its organisational forms, participants of tutoring; also methodology of the research is described. The research plan was set as one-phase research with mixed- method research design. Different forms of data collection were used: the quantitative questionnaires for pupils (n=247) and qualitative interviews with the school leadership, teachers and parents (n=13). There are both types of tutoring in function at the given elementary school, private and school ones, but not in a big scale. The school tolerates private tutoring but doesn't encourage it. Nevertheless the school offers school tutoring within the framework of the project Patterns, which provides adequate help to weak pupils, but its form doesn't satisfy school or children....en_US
dc.description.abstractCílem diplomové práce je formou jednopřípadové studie popsat vztah konkrétní základní školy a soukromého doučování na příkladu 2. stupně této školy z pohledu všech účastníků vzdělávacího procesu. V průběhu zpracování se tato škola stala účastníkem programu MŠMT Šablony, a proto je práce rozšířena o průzkum, jak tento program ovlivnil chod školy. Jsou vymezeny základní pojmy jako soukromé a školní doučování, typy jeho organizačních forem, účastníci doučování, a je popsán postup a metodologická východiska výzkumu. Byly použity různé formy sběru dat, kvantitativní dotazníky pro žáky (n=247) a kvalitativní rozhovory s vedením školy, učiteli a rodiči (n=13). Na zkoumané základní škole vedle sebe fungují oba typy doučování, soukromé i školní, ale ne ve velkém rozsahu. Škola soukromé doučování toleruje, ale nepodporuje. Přesto škola v rámci projektu Šablony nabízí školní doučování, které je vhodnou pomocí slabým žákům, jeho forma však nevyhovuje škole ani dětem. Soukromé doučování je z velké části vyvoláno požadavky přijímacího řízení na SŠ. Toto doučování často vyhledávají lépe situované rodiny, čímž se prohlubuje nerovnost mezi žáky. Doučování na škole je velkou zátěží pro učitele, kteří buď poskytují nárazové konzultace zdarma, nebo se zúčastní Šablon. Jen výjimečně učitelé poskytují soukromé...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectschoolen_US
dc.subjectshadow educationen_US
dc.subjecttutoringen_US
dc.subjectschool failureen_US
dc.subjectškolacs_CZ
dc.subjectstínové vzdělávánícs_CZ
dc.subjectdoučovánícs_CZ
dc.subjectškolní neúspěchcs_CZ
dc.titleRole školy v souvislosti s fenoménem (soukromého) doučování žákůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-02
dc.description.departmentÚstav výzkumu a rozvoje vzdělávánícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId193160
dc.title.translatedRole of the School in Connection with the (Private) Tutoring Phenomenonen_US
dc.contributor.refereeWalterová, Eliška
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Pedagogyen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Pedagogyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je formou jednopřípadové studie popsat vztah konkrétní základní školy a soukromého doučování na příkladu 2. stupně této školy z pohledu všech účastníků vzdělávacího procesu. V průběhu zpracování se tato škola stala účastníkem programu MŠMT Šablony, a proto je práce rozšířena o průzkum, jak tento program ovlivnil chod školy. Jsou vymezeny základní pojmy jako soukromé a školní doučování, typy jeho organizačních forem, účastníci doučování, a je popsán postup a metodologická východiska výzkumu. Byly použity různé formy sběru dat, kvantitativní dotazníky pro žáky (n=247) a kvalitativní rozhovory s vedením školy, učiteli a rodiči (n=13). Na zkoumané základní škole vedle sebe fungují oba typy doučování, soukromé i školní, ale ne ve velkém rozsahu. Škola soukromé doučování toleruje, ale nepodporuje. Přesto škola v rámci projektu Šablony nabízí školní doučování, které je vhodnou pomocí slabým žákům, jeho forma však nevyhovuje škole ani dětem. Soukromé doučování je z velké části vyvoláno požadavky přijímacího řízení na SŠ. Toto doučování často vyhledávají lépe situované rodiny, čímž se prohlubuje nerovnost mezi žáky. Doučování na škole je velkou zátěží pro učitele, kteří buď poskytují nárazové konzultace zdarma, nebo se zúčastní Šablon. Jen výjimečně učitelé poskytují soukromé...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the thesis is to describe reference of an elementary school to private tutoring in form of one - case study, concerning second grade of a factual elementary school taken as example, from the viewpoint of all the participants of the educational process. In the course of this work the school became participant of a programme of Ministry of education, youth and sports (MŠMT) - Patterns; that's why the work is enlargened by research of the way this programme has influenced the operation of school. Basic terms are defined, like private and school tutoring, types of its organisational forms, participants of tutoring; also methodology of the research is described. The research plan was set as one-phase research with mixed- method research design. Different forms of data collection were used: the quantitative questionnaires for pupils (n=247) and qualitative interviews with the school leadership, teachers and parents (n=13). There are both types of tutoring in function at the given elementary school, private and school ones, but not in a big scale. The school tolerates private tutoring but doesn't encourage it. Nevertheless the school offers school tutoring within the framework of the project Patterns, which provides adequate help to weak pupils, but its form doesn't satisfy school or children....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávánícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV