Modelové chemické experimenty s hořčíkem
Model Chemical Experiments with Magnesium
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119284Identifikátory
SIS: 176810
Kolekce
- Kvalifikační práce [19345]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Beneš, Pavel
Oponent práce
Tóthová, Martina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Chemie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra chemie a didaktiky chemie
Datum obhajoby
5. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
hořčík, badatelská metoda, edukační experimentKlíčová slova (anglicky)
magnesium, research method, educational experimentTato bakalářská práce se zabývá návrhem sledu chemických reakcí hořčíku. Tyto chemické reakce jsou použity pro edukační experiment zaměřený na žáky středoškolské chemie. Snahou navržených experimentů je obohatit neúplné nebo chybějící informace středoškolských učebnic. Tento fakt vyplynuj z analýzy středoškolských učebnic. V práci jsou obsaženy informace o chemii hořčíku, o podstatě pozorovaných jevů, o bezpečnosti práce v laboratoři a je v ní navrženo přesně šest na sebe navazujících pokusů s hořčíkem. Tyto pokusy pak názorně představují vlastnosti hořčíku při hoření na vzduchu, čímž vyvracejí nebo naopak potvrzují předpoklady žáků středních škol. Zpětnou vazbu od žáků zajišťuje dotazníkové šetření IMI, které je popsáno blíže v samostatné kapitole. Další částí jsou připravené komentáře včetně metodiky pro vyučujícího a pracovní listy pro žáky.
This bachelor thesis deals with a proposal of a sequence of chemical reactions involving magnesium. These chemical reactions are used for an educational experiment aimed on secondary school students. The proposed experiments strive to enrich incomplete or missing information in secondary school textbooks. This fact resulted from the analysis of such textbooks. In the thesis, there are information about the chemistry of magnesium, about the nature of observed phenomena, about the safety in laboratory, and there are descriptions of six experiments with magnesium to be carried out after each other. These experiments show the properties of magnesium during burning in air, and thus refute or confirm hypotheses of secondary school students. The student feedback is obtained by using the IMI questionnaire, which is described in a separate chapter. The thesis also contains comments including the methodology for the teacher and student worksheets.