Vztah mezi úrovní motorických dovedností, tělesnou zdatností a tělesným složením u dětí ve věku 4 let
Relation between motor skills, physical fitness and body composition in preschoolers age 4
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118168Identifikátory
SIS: 202237
Kolekce
- Kvalifikační práce [8840]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kokštejn, Jakub
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport
Katedra / ústav / klinika
Kinantropologie
Datum obhajoby
18. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pohybové dovednosti, TGMD-2, pohybová aktivita, tělesné složení, tělesná zdatnostKlíčová slova (anglicky)
motor skill, TGMD-2, physical activity, body composition, volume, physical fitnessNázev: Vztah mezi úrovní motorických dovedností, tělesnou zdatností a tělesným složením u dětí ve věku 4 let. Cíle: Cílem této diplomové práce je zjistit, zda existují významné vztahy mezi tělesným složením, úrovní hrubých motorických dovedností a tělesnou zdatností u dětí předškolního věku. Dále pak zjistit míru těchto vztahů a jejich stabilitu v čase pomocí opakovaného měření. Metody: Výzkumný soubor tvořilo n=17 dětí předškolního věku. Pro hodnocení tělesného složení využili metodu dle Matiegky (1921). Úroveň hrubých motorických dovednosti byla hodnocena baterií TGMD-2 (Ulrich, 2000). Pro zjištění úrovně tělesné zdatnosti byla použita kombinace testů agility 4x5 m, vytrvalostní člunkový běh, skok daleký snožmo, hod míčkem levou a pravou rukou, hrudní předklony v lehu pokrčmo a hluboký předklon v sedu (sit and reach). Pro analýzu zjištěných dat byla použita základní deskriptivní statistika, testy normality, Pearsonova součinová korelace, párové T-testy a regresní analýza s vymezením hladiny praktické významnosti. Výsledky: Výsledky naší studie nezjistili žádné klinicky významné vtahy mezi úrovní motorických dovedností, tělesnou zdatností a tělesným složením. Nejsilnější vztah byl zjištěn mezi testem agility 4x5 m a skokem snožmo v rámci TGMD-2 (r =- 0,68). Nejvyšší stabilitu (reliabilitu) jsme...
Title: Relation between motor skills, physical fitness and body composition in preschoolers age 4. Objectives: The aim of this thesis is to determinate if there are any significant relationships between motor skills, physical fitness and body composition in preschool age. Furthermore, to determine the degree of these relationships and their stability over time using repeated measures. Methods: The research group consisted of n=17 preschool-age children. For the evaluation of body composition we used the method according to Matiegka (1921) The level of gross motor skills was assessed with a TGMD-2 (Ulrich, 2000). To determine the level of physical fitness, a combination of agility test 4x5 metre, multistage 20-metre shuttle run, standing long jump, sit-ups, sit-and-reach and throw ball with alternative hands. Basic descriptive statistics, normality tests, Pearson correlation, paired T-test and regression analysis with level of clinical significance were used to analyze obtained data. Results: The results of our study did not find any clinically significant relationships between the level of motor skills, physical fitness and body composition. The largest relationship was found between the 4x5 m agility test and the jump within TGMD- 2 (r = -0.68). We found the highest stability (reliability) in the...