Vybrané tvary číslovek 2, 3, 4 a jejich tvaroslovný problém na ZŠ
Selected Forms of Numerals 2, 3, 4 and Their Morfological Problem at Elementary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117991Identifikátory
SIS: 223028
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Adam, Robert
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
4. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Číslovky dva, tři a čtyři, tvarosloví, kodifikace, hyperkorektnost, základní školaKlíčová slova (anglicky)
Numerals 2, 3 and 4, morphology, codification, hypercorrection, elementary schoolTato diplomová práce se zabývá vybranými tvary číslovek dva, tři a čtyři a tím, jakým způsobem je žáci základních škol skloňují. Cílem bylo zjistit, jestli žáci v písemných cvičeních používají u skloňování číslovek dva/oba častěji spisovné či nespisovné tvary, jak se to během školní docházky vyvíjí, a zdali u číslovek tři a čtyři v genitivu volí spíše spisovné podoby tří a čtyř nebo nověji kodifikované varianty třech a čtyřech. Teoretická část vymezuje pojem číslovky se zaměřením na skloňování číslovek dva, tři a čtyři, zabývá se jejich vývojem, hyperkorektností, kodifikací z roku 1993 a také jejich pojetím v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a v učebnicích pro základní školy. Empirická část obsahuje výsledky šetření, které jsem získala pomocí doplňovacích cvičení od žáků základní školy. Tyto výsledky jsou zpracované v tabulkách a grafech, z nichž jsou následně vyvozené závěry. Práce obsahuje také čtyři rozhovory s učitelkami dvou základních školy, kterých jsem se ptala jich na jejich zkušenosti při výuce skloňování číslovek dva, tři a čtyři na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA Číslovky dva, tři a čtyři, tvarosloví, kodifikace, hyperkorektnost, základní škola
This thesis deals with selected forms of numerals 2, 3, 4 and how the students in elementary school decline them. The aim was to find out if the students use in written exercise literary or non-literary forms at declension of numeral 2, how it develops during schooling and if they choose numerals three and four in genitive literary forms or their codified variants. The theoretical part defines the numerals with focus on declination of numerals 2, 3 and 4, deals with its development, hypercorrection, codification from 1993 and conception in Framework educational programme for basic education and in textbooks for elementary schools. Empirical part contains results of survey, which I have got from elementary school student's written exercise. These results are presented in tables and charts, which are used to conclusions of research. The work contains four interviews with teachers of two elementary schools. I asked them about their experience with teaching declination of numerals 2, 3 and 4 at elementary school. KEYWORDS Numerals 2, 3 and 4, morphology, codification, hypercorrection, elementary school