Inkluze žáků s narušenými komunikačními dovednostmi do vybraných základních škol v Praze
Inclusion of pupils with impaired communication skills in selected elementary schools in Prague
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117677Identifiers
Study Information System: 203242
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Klenková, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Narušená komunikační schopnost, inkluze, žáci, základní škola, druhý stupeňKeywords (English)
Impaired communication skills, inclusion, pupils, elementary school, secondary schoolDiplomová práce se zabývá problematikou inkluze žáků s narušenou komunikační schopností do vybraných základních škol v Praze. V práci jsou shrnuty poznatky z odborné literatury týkající se narušené komunikační schopnosti a možností inkluzivního vzdělávání v současné době. Práce si klade za cíl zjistit, jak jsou za necelé čtyři roky platnosti vyhlášky (27/2016 Sb.) aplikovány v praxi myšlenky inkluze a společného vzdělávání na vybraných školách v Praze. Zda a jak se liší přístup škol k žákům s narušenou komunikační schopností při přechodu z prvního stupně na druhý stupeň základních škol. V práci je použita metoda kvalitativního výzkumného šetření realizovaného formou strukturovaného rozhovoru s rodiči žáků s narušenou komunikační schopností. Na základě analýzy získaných dat z provedeného šetření jsou navrhnuta doporučení aplikovatelná v pedagogické praxi. KLÍČOVÁ SLOVA narušená komunikační schopnost, inkluze, žáci, základní škola, druhý stupeň
The thesis deals with the issue of inclusion of pupils with impaired communication skills in selected elementary schools in Prague. The thesis summarises the findings of the professional literature on the impaired communication capacity and the possibilities of inclusive education. The aim of the thesis is to find out how the ideas of inclusion and joint education are applied in practice at selected school in Prague, in less than four years the decree (27/2016 Coll.) is in force. Whether and how the attitude of schools to pupils with impaired communication skills after leaving the primary school to secondary school differs. The thesis uses a method of qualitative research survey carried out in the form of a structured interview with parents of pupils with impaired communication skills. On the basis of the analysis of the data obtained from the survey carried out, there are proposed recommendations applicable in pedagogical practice. KEYWORDS impaired communication skills, inclusion, pupils, elementary school, secondary school