Vzdelávanie (budúcich) učiteľov materských škôl v Montessori pedagogike v Českej a Slovenskej republike
Educating Process (future) Teachers of Kindergarten at Montessori Pedagogy in the Czech and Slovak Republic
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116793Identifiers
Study Information System: 215836
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Referee
Koťátková, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 2. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Práce předkládá deskripci a komparaci přípravy budoucích učitelů a vzdělávaní učitelů mateřských škol v pedagogice Marie Montessori optikou formálního, neformálního a informálního vzdělávaní v České republice a na Slovensku. Teoretická část práce si klade za úkol podrobně, netradičně a inovativně zpracovat pedagogiku Marie Montessori, která je stále atraktivním pedagogickým směrem jak v České republice, tak na Slovensku. I když má ve světě stoleté kořeny, v České republice i na Slovensku jde o alternativu poměrně novou, neboť jednotný školský systém zavedený v těchto krajinách v roce 1948 a trvající téměř do konce 20. století, neumožnil využívat vedle hlavního proudu jiné alternativy. Obsahem teoretické části práce je i deskripce (mateřského) školství obou krajin a analýza osobnosti učitele mateřské školy a jeho přípravy. Empirická část obsahuje pedagogický výzkum kvalitativně-kvantitativního dizajnu, realizovaný v České republice a na Slovensku s cílem zjistit a zmapovat současný stav, úroveň a možnosti formálního, neformálního a informálního vzdělávání učitelů a budoucích učitelů slovenských a českých mateřských škol. Výstupem závěrů a analýzy výzkumu je návrh vysokoškolského předmětu, programu kontinuálního (dalšího) vzdělávání (budoucích) učitelů mateřských škol v (o) pedagogice Marie...
Work submits a description and comparison of preparation future teachers and education process of teachers od kindergarten at Marie Montessori pedagogy by optics of formal, casual and informal education in the Czech republic and in Slovakia. Theoretical part of work targets a process of Marie Montessori pedagogy in detail, unconventionally and innovatively. It is still an attractive pedagogical way in the Czech republic and in Slovakia as well. Even it has centennial roots in the world, it is quite a new alternative in the Czech republic and in Slovakia, because a uniform school system implemented in these countries in 1948 and lasting almost to the end of the twentieth century, did not allow to use other alternatives apart from the mainstream. Theoretical part of work involves an destription (mother) of school system in both countries and analysis of teacher's personality at kindergarten and their preparation. Empiric part consists of pedagogical research of qualitatively - quantitative design, implemented in the Czech republic and in Slovakia in order to find out and monitor contemporary status, level and possibility of formal, casual and informal educational process of teachers and also future teachers Slovak and Czech kindergartens. The outcome of conclusions and analysis of research is a...