Vývoj vzdělávání dospělých na přelomu 19. a 20. století
Development of adult education at the turn of the 19th and 20th centuries
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116610Identifiers
Study Information System: 209021
Collections
- Kvalifikační práce [17414]
Author
Referee
Veteška, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 2. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
andragogické teorie, teorie výchovy a vzdělávání dospělých, osvěta, lidovýchova, univerzitní extenze, národní obrození, institucionalizace vzdělávání dospělýchKeywords (English)
andragogical theories, theory of education and adult education, education of the public, folk education, university extensions, national revival, institutionalization of adult educationCílem rigorózní práce je analyzovat z kulturně-historického hlediska období 1848 do 1900, resp. 1918. Dále identifikovat a charakterizovat klíčové determinanty, které ovlivnily vznik a rozvoj výchovy a vzdělávání dospělých ve středoevropském prostoru (národní emancipační hnutí, vznik tělovýchovných, zájmově-kulturních a profesních spolků a organizací, technologicko-hospodářský pokrok, rozvoj železnice, působení zdravotnických organizací). Tyto společenské hybatele pokroku a rozvoje umožnily vzniknout např. osvětě, lidovýchově a univerzitním extenzím a dalším institucionalizaci výchovy a vzdělávání dospělých. Tyto kategorie se staly základem dnešní konceptualizace vzdělávání dospělých a diferenciace (zájmové, občansko-politické a profesní vzdělávání). Práce pojednává o vzniku a vývoji profesních a zájmových organizací, které stály u zrodu institucionálního vzdělávání dospělých. To se systematicky rozvíjelo ve druhé polovině 20. století. Zásadní vliv na to měly i mezinárodní organizace (OSN, UNESCO, OECD a Rada Evropy) podporující koncept celoživotního učení. Jednotlivé kapitoly charakterizují klíčové fenomény výchovy a vzdělávání dospělých s důrazem na širší kulturně-sociální a antropologický kontext. Zvláštní pozornost je věnována propracovanému a uceleného systému vzdělávání Tomáše Bati. Technický...
The aim of the thesis is to analyze from the cultural and historical point of view the period from 1848 to 1900, including 1918. Further, to identify and characterize the key determinants that influenced the origin and development of adult education and education in the Central European space (national emancipation movement, formation of physical education, interest-cultural and professional associations and organizations, technological and economic progress, railway development, health organizations). These social drivers of progress and development have led to the emergence, for example, of education, folk and university extensions, and the further institutionalization of adult education. These categories have become the basis of today's conceptualization of adult education and differentiation (interest, civic, political and vocational education). These social drivers of progress and development have made it possible, for example, to raise awareness, popular and university extensions and further institutionalize adult education. These categories have become the basis of today's conceptualization of adult education and differentiation (leisure, civic and professional education). The work deals with the emergence and development of professional and interest organizations that were at the birth of...