Fenomén architektury ve vlastním uměleckém a pedagogickém díle /Pedagogické implikace/
The Phenomenon of Architecture in One's Own Art and Pedagogical Work (Pedagogical Implications)
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116498Identifikátory
SIS: 169727
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Géringová, Jitka
Zahoranský, Dušan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
29. 1. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
architektura, prostorové formy, reflexe vlastní tvorby, výzkum uměním, a, r, tografieKlíčová slova (anglicky)
architecture, spatial forms, reflecting on one's own work, research through art, a, r, tographyPavla Gajdošíková: Fenomén architektury ve vlastním uměleckém a pedagogickém díle (Pedagogické implikace) Abstrakt: Disertační práce se soustředí na téma vnímání architektury a prostoru prostřednictvím umělecké tvorby a na zkoumání možností využití tvůrčích a reflektivních procesů ve výukových situacích se studenty učitelství výtvarné výchovy. Opírá se o probíhající veřejnou diskuzi vlivu architektury na vnímání životního prostředí a s tím spojené kvality života každého z nás. Tematicky navazuje na umělecký cyklus autorky nazvaný Subjektivní urbanismus, v němž je téma reflektováno různými výtvarnými médii. Disertační práce využívá metodologii a/r/tografie, která nabízí možnost uchopení výzkumného problému ze tří pozic, a to z perspektivy umělce, učitele a výzkumníka, což umožňuje komplementárně strukturované poznání v "meziprostoru". Obrazně řečeno, téma architektury a prostoru je uchopováno v prolínání těchto tří identit. Z toho také vyplývá triadická struktura práce. V první části autorka zprostředkovává dané téma prostřednictvím vlastních uměleckých děl, jejichž reflexe se staly iniciačními body k následným výzkumným sondám. V druhé části popisuje formou případových studií tři pedagogické projekty, jejichž cílem byl rozvoj individuální představivosti, senzitivity vnímání a zvýšení zájmu studentů o...
Pavla Gajdošíková: The Phenomenon of Architecture in One's Own Art and Pedagogical Work (Pedagogical Implications) Abstract: The dissertation looks at the perception of architecture and space in art and explores the possible uses of artistic and reflective processes in learning situations involving students of art education. It is based on ongoing public discussions regarding architecture's influence on the perception of the environment and the associated quality of life of each and every one of us. Thematically, it follows on the author's cycle of artworks titled Subjective Urbanism, which explored the subject using various artistic media. The dissertation makes use of a/r/tography, a methodology that offers a way of understanding a subject of research from three different perspectives (artist, teacher, researchers), thus enabling complementarily structured learning in "interspace." Metaphorically speaking, the subject of architecture and space is approached as an intertwining of these three identities. This also the paper's triadic structure. In the first part, the author introduces the subject at hand through her own works of art, a reflection of which formed the starting point for her subsequent inquiries. In the second part, she uses several case studies to describe three pedagogical projects aimed at...
