Srovnání přístupů k testování anglického a francouzského jazyka v mezinárodních zkouškách
Comparison of approaches to testing in international exams of English and French language
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116139Identifiers
Study Information System: 210547
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Sylva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - French Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
anglický jazyk, francouzský jazyk, testování, mezinárodní jazykové zkoušky, kvalifikace Cambridge English, DELFKeywords (English)
English language, French language, testing, international language exams, Cambridge English Qualifications, DELFTato diplomová práce se zabývá anglickými a francouzskými mezinárodními zkouškami a zejména se zaměřuje na to, jak organizace v těchto zkouškách přistupují k testování znalostí daného jazyka. V teoretické části je popsán proces koncepce testů, stejně tak jako požadavky na kvalitní test a úlohy, které testy obsahují. Práce se zaměřuje i na to, co to jsou řečové dovednosti, a jakým způsobem je lze testovat. Prostor je věnován i obecnému představení zvolených institucí a druhům zkoušek, které potenciálnímu zájemci nabízejí. V praktické části jsou jednotlivé zkoušky analyzovány na základě ukázkových testů, které jsou volně dostupné na stránkách institucí, a následně mezi sebou porovnány. Z výsledků vyplývá, že přestože obě instituce a jimi nabízené zkoušky vycházejí ze stejného rámce a zároveň se zaměřují na testování řečových dovedností kandidáta, jejich přístup k testování se značně liší. Tato práce proto také nabízí komentář k těmto objeveným rozdílům a klade si za cíl nabídnout možné alternativy a úpravy, které by mohly pomoci ke kvalitnějšímu testování znalosti těchto jazyků. Dalším cílem je také posloužit hlavně zájemcům, které by zkoušky zajímaly a také učitelům, kteří své studenty na takové zkoušky připravují. KLÍČOVÁ SLOVA anglický jazyk, francouzský jazyk, testování, mezinárodní jazykové...
This diploma thesis deals with English and French international exams and mainly focuses on how various establishments approach testing candidate's language knowledge. The theoretical part describes the process of creating a test as well as the requirements a quality test should fulfil and what kinds of tasks they might contain. This thesis also focuses on what language skills are and how they can be tested. The second chapter of the thesis introduces chosen establishments and kinds of examinations they offer to potential candidates. Individual exams are analysed in the practical part based on selected sample tests which are available on the websites of each establishment and which are later on compared as well. The results show that even though both establishments and their exams are based on the same document and both focus on testing all four language skills, their approaches to testing differ considerably. That is why this thesis also comments on these differences and aims to offer various alternatives and improvements that could lead to better testing of candidate's language mastery. Lastly, this thesis wants to serve mainly candidates who would be intrigued by these exams as well as teachers who prepare their students for such exams. KEYWORDS English language, French language, testing,...