Zobrazit minimální záznam

Education of a child with impaired communication abilities in elementary school ordinary type
dc.contributor.advisorKlenková, Jiřina
dc.creatorDudáčková, Gabriela
dc.date.accessioned2020-03-06T10:48:53Z
dc.date.available2020-03-06T10:48:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/116077
dc.description.abstractThe thesis deals with the education of children with communication problems at a regular primary school. The theoretical part describes the ontogenetic development of speech, speech disorders and language planes. The second chapter deals with communication and impaired communication capability. There is also a subchapter on autism, Asperger's syndrome, developmental dysphasia and the principles of communication with children with the above disadvantage. The concepts of alternative and augmentative communication, the concept of inclusion with its legislative framework and development after 1989, where the Framework's educational plan and the brief characteristics of the educational field Czech Language and Mathematics are mentioned, are also explained here. The practical part describes first-class coping in children with autism, developmental dysphasia and Asperger's syndrome. Especially the coping of mathematics and the Czech language. There are elaborate case studies and interviews with teachers who led these children in first class. In conclusion, several recommendations for pedagogical practice are made.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá vzděláváním dětí s komunikačními problémy na běžné základní škole. V teoretické části je popsán ontogenetický vývoj řeči, poruchy řeči a jazykové roviny. Druhá kapitola se zabývá komunikací a narušenou komunikační schopností. Je zde také zařazena podkapitola o autismu, Aspergerově syndromu, vývojové dysfázii a zásadách komunikace s dětmi s výše zmíněným znevýhodněním. Jsou zde také vysvětleny pojmy alternativní a augmentativní komunikace, pojem inkluze s jeho legislativním rámcem a vývojem po roce 1989, kde je zmíněn Rámcově vzdělávací plán a stručná charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk a matematika. Praktická část popisuje zvládání první třídy u dětí s autismem, vývojovou dysfázii a Aspergerovým syndromem. Zvláště pak zvládání matematiky a Českého jazyka. Jsou zde zpracované případové studie a rozhovory s učitelkami, které tyto děti vedly v první třídě. V závěru je uvedeno několik doporučení pro pedagogickou praxi.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectNarušená komunikační schopnostcs_CZ
dc.subjectvývojová dysfáziecs_CZ
dc.subjectautismuscs_CZ
dc.subjectAspergerův syndromcs_CZ
dc.subjectinkluzecs_CZ
dc.subjectpřípadová studiecs_CZ
dc.subjectImpaired communication abilityen_US
dc.subjectdevelopmental dysphasiaen_US
dc.subjectautismen_US
dc.subjectAsperger syndromeen_US
dc.subjectinclusionen_US
dc.subjectcase studyen_US
dc.titleVzdělávání dítěte s narušenou komunikační schopností na základní škole běžného typucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-01-14
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId188249
dc.title.translatedEducation of a child with impaired communication abilities in elementary school ordinary typeen_US
dc.contributor.refereeHorynová, Jana
dc.identifier.aleph002308642
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Educationen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdravícs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdravícs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá vzděláváním dětí s komunikačními problémy na běžné základní škole. V teoretické části je popsán ontogenetický vývoj řeči, poruchy řeči a jazykové roviny. Druhá kapitola se zabývá komunikací a narušenou komunikační schopností. Je zde také zařazena podkapitola o autismu, Aspergerově syndromu, vývojové dysfázii a zásadách komunikace s dětmi s výše zmíněným znevýhodněním. Jsou zde také vysvětleny pojmy alternativní a augmentativní komunikace, pojem inkluze s jeho legislativním rámcem a vývojem po roce 1989, kde je zmíněn Rámcově vzdělávací plán a stručná charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk a matematika. Praktická část popisuje zvládání první třídy u dětí s autismem, vývojovou dysfázii a Aspergerovým syndromem. Zvláště pak zvládání matematiky a Českého jazyka. Jsou zde zpracované případové studie a rozhovory s učitelkami, které tyto děti vedly v první třídě. V závěru je uvedeno několik doporučení pro pedagogickou praxi.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the education of children with communication problems at a regular primary school. The theoretical part describes the ontogenetic development of speech, speech disorders and language planes. The second chapter deals with communication and impaired communication capability. There is also a subchapter on autism, Asperger's syndrome, developmental dysphasia and the principles of communication with children with the above disadvantage. The concepts of alternative and augmentative communication, the concept of inclusion with its legislative framework and development after 1989, where the Framework's educational plan and the brief characteristics of the educational field Czech Language and Mathematics are mentioned, are also explained here. The practical part describes first-class coping in children with autism, developmental dysphasia and Asperger's syndrome. Especially the coping of mathematics and the Czech language. There are elaborate case studies and interviews with teachers who led these children in first class. In conclusion, several recommendations for pedagogical practice are made.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990023086420106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV