Vzdělávání dítěte s narušenou komunikační schopností na základní škole běžného typu
Education of a child with impaired communication abilities in elementary school ordinary type
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116077Identifiers
Study Information System: 188249
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Horynová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Narušená komunikační schopnost, vývojová dysfázie, autismus, Aspergerův syndrom, inkluze, případová studieKeywords (English)
Impaired communication ability, developmental dysphasia, autism, Asperger syndrome, inclusion, case studyDiplomová práce se zabývá vzděláváním dětí s komunikačními problémy na běžné základní škole. V teoretické části je popsán ontogenetický vývoj řeči, poruchy řeči a jazykové roviny. Druhá kapitola se zabývá komunikací a narušenou komunikační schopností. Je zde také zařazena podkapitola o autismu, Aspergerově syndromu, vývojové dysfázii a zásadách komunikace s dětmi s výše zmíněným znevýhodněním. Jsou zde také vysvětleny pojmy alternativní a augmentativní komunikace, pojem inkluze s jeho legislativním rámcem a vývojem po roce 1989, kde je zmíněn Rámcově vzdělávací plán a stručná charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk a matematika. Praktická část popisuje zvládání první třídy u dětí s autismem, vývojovou dysfázii a Aspergerovým syndromem. Zvláště pak zvládání matematiky a Českého jazyka. Jsou zde zpracované případové studie a rozhovory s učitelkami, které tyto děti vedly v první třídě. V závěru je uvedeno několik doporučení pro pedagogickou praxi.
The thesis deals with the education of children with communication problems at a regular primary school. The theoretical part describes the ontogenetic development of speech, speech disorders and language planes. The second chapter deals with communication and impaired communication capability. There is also a subchapter on autism, Asperger's syndrome, developmental dysphasia and the principles of communication with children with the above disadvantage. The concepts of alternative and augmentative communication, the concept of inclusion with its legislative framework and development after 1989, where the Framework's educational plan and the brief characteristics of the educational field Czech Language and Mathematics are mentioned, are also explained here. The practical part describes first-class coping in children with autism, developmental dysphasia and Asperger's syndrome. Especially the coping of mathematics and the Czech language. There are elaborate case studies and interviews with teachers who led these children in first class. In conclusion, several recommendations for pedagogical practice are made.