Chytré telefony ve vzdělávání
Smartphones in education
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111902Identifiers
Study Information System: 162694
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Jeřábek, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
digitální technologie ve výuce, mobilní telefony, chytré telefony, m-learning, azbuka, aplikace pro chytré telefonyKeywords (English)
digital technology in education, mobile phone, smartphones, m-learning, Cyrillic script, smartphones softwareModerní technika se stala nedílnou součástí našeho světa, školství je však konzervativnější a moderní technika se do něj dostává s určitým zpožděním. Mobilní telefon vlastní většina populace - existují názory, že by měl být ve školách používán, stejně jako proudy přející si jeho zakázání ve výuce. Práce nejprve zařazuje mobilní telefon mezi ostatní výukové prostředky a na základě literatury shrnuje jeho kladné a záporné stránky, stejně jako uvádí některá doporučení pro jeho používání ve výuce. Dále zkoumá chování uživatelů při výuce prostřednictvím mobilního telefonu pomocí aplikace na výuku základů azbuky. Ukázalo se, že většina studentů nečte při registraci licenční podmínky, u hlasu aplikace preferuje vlastní pohlaví a má tendenci kurz předčasně opouštět. Nakonec bylo provedeno dotazníkové šetření na základní škole, z něhož například vyplynulo, že žáci dotyková zařízená většinou používat chtějí a jsou i ochotni používat své, i když spíše ve škole než ve svém volném čase. Pro hraní her i návštěvy internetu je mobilní telefon nejčastěji používané zařízení, ale nejvíce používané aplikace na něm jsou z oblasti sociálních sítí, komunikačních programů a přehrávání videa. Zdá se také, že horších výsledků ve škole dosahují žáci trávící na telefonu více času, ale nejlepšího průměru známek nedosahují žáci trávící...
Modern technology has become an integral part of our life. Schools are often conservative, so involvement of technology in education is delayed. Most of the population own a smartphone, and while some people say that smartphones should be used in the lessons, others would prefer a complete ban on them. This work sums up strengths and weaknesses of smartphones in education based on literature and discusses some recommendations on their use. Smartphones usage in education was studied in an application which helps with basics of Russian alphabet. It was shown that majority of the users did not read license terms, preferred the same sex for application voice and tended to leave the application prematurely. A questionnaire survey on a school was used to grasp the whole topic. It was revealed that that touch devices would be welcome in education by students, and they are prepared to use their own smartphone for studying although rather at school than in their free time. Mobile phone is the preferred device for games playing and internet browsing but the most commonly used applications include social networks, communication programs and video players. It seems that the worst school results are achieved by students who use the smartphones most, but best results are not achieved by students who use the phone the least.