Zobrazit minimální záznam

School and Counseling Trajectory of Child with Asperger's Syndrome
dc.contributor.advisorPavlas Martanová, Veronika
dc.creatorLampová, Klára
dc.date.accessioned2019-11-11T09:59:23Z
dc.date.available2019-11-11T09:59:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111809
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to look into the schooling and counselling trajectory of children with Asperger's syndrome. It is viewed from the childrens' perspective, and includes their parents' testimonies. Subsequently the thesis comments upon convergences and differences that appear in their respective statements. Data is collected using semi- structured interviews and is a qualitative research. Based on the analysis of the results, the findings are presented in the following areas: "what was before" (ie what preceded the diagnosis); school attendance; communicating with classmates and teachers; relationships at school; experience with consultation facilities and professional assistance; interests and similarities or differences of the views of the child and the parent. The most frequent topic mentioned among the results was the lack of expertise on Asperger's syndrome, which led to frequent misunderstandings or conflicts with a teaching staff. The results revealed also other themes such as: the need to tolerate individual conditions of the child during a class; deficits in communication and social interactions; positive perception of professional assistance and of cooperation of experts with the school. The thesis is also focused on the theoretical definition of Asperger syndrome in relation to...en_US
dc.description.abstractCílem je nahlédnout do školní a poradenské trajektorie dětí s Aspergerovým syndromem z jejich perspektivy, doplněné o výpovědi jejich rodičů a poté okomentovat shody a odlišnosti, které se v jejich výrocích objevují. Data jsou sesbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a jedná se o kvalitativní výzkum. Na základě analýzy výsledků jsou pak představena zjištění v oblastech: "co bylo před tím" (tedy co diagnóze předcházelo); školní docházky; komunikace se spolužáky a učiteli; vztahů ve škole; zkušeností s poradenskými zařízeními a odbornou pomocí; zájmů a podobností či odlišností v pohledech dítěte a rodiče. Ve výsledcích se nejčastěji objevovalo téma nedostatečných odborných znalostí o problematice Aspergerova syndromu, kvůli kterým docházelo k častým nedorozuměním či konfliktům s pedagogickými pracovníky. Dále se ve výsledcích objevila témata jako tedy jsou: potřeba tolerování individuálních podmínek během vyučování; deficity v komunikaci a sociálních interakcích; kladné vnímání odborné pomoci a spolupráce odborníků se školou. Práce je také zaměřena na teoretické vymezení problematiky Aspergerova syndromu ve vztahu ke zjištěním ve výzkumné části. KLÍČOVÁ SLOVA speciální vzdělávací potřeby, Aspergerův syndrom, škola, poradenstvícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectspeciální vzdělávací potřebycs_CZ
dc.subjectAspergerův syndromcs_CZ
dc.subjectškolacs_CZ
dc.subjectporadenstvícs_CZ
dc.subjectspecial education needsen_US
dc.subjectAsperger's Syndromeen_US
dc.subjectSchoolen_US
dc.subjectCounselingen_US
dc.titleŠkolní a poradenská trajektorie dítěte s Aspergerovým syndromemcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-06-04
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId199753
dc.title.translatedSchool and Counseling Trajectory of Child with Asperger's Syndromeen_US
dc.contributor.refereeSotáková, Hana
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem je nahlédnout do školní a poradenské trajektorie dětí s Aspergerovým syndromem z jejich perspektivy, doplněné o výpovědi jejich rodičů a poté okomentovat shody a odlišnosti, které se v jejich výrocích objevují. Data jsou sesbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a jedná se o kvalitativní výzkum. Na základě analýzy výsledků jsou pak představena zjištění v oblastech: "co bylo před tím" (tedy co diagnóze předcházelo); školní docházky; komunikace se spolužáky a učiteli; vztahů ve škole; zkušeností s poradenskými zařízeními a odbornou pomocí; zájmů a podobností či odlišností v pohledech dítěte a rodiče. Ve výsledcích se nejčastěji objevovalo téma nedostatečných odborných znalostí o problematice Aspergerova syndromu, kvůli kterým docházelo k častým nedorozuměním či konfliktům s pedagogickými pracovníky. Dále se ve výsledcích objevila témata jako tedy jsou: potřeba tolerování individuálních podmínek během vyučování; deficity v komunikaci a sociálních interakcích; kladné vnímání odborné pomoci a spolupráce odborníků se školou. Práce je také zaměřena na teoretické vymezení problematiky Aspergerova syndromu ve vztahu ke zjištěním ve výzkumné části. KLÍČOVÁ SLOVA speciální vzdělávací potřeby, Aspergerův syndrom, škola, poradenstvícs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to look into the schooling and counselling trajectory of children with Asperger's syndrome. It is viewed from the childrens' perspective, and includes their parents' testimonies. Subsequently the thesis comments upon convergences and differences that appear in their respective statements. Data is collected using semi- structured interviews and is a qualitative research. Based on the analysis of the results, the findings are presented in the following areas: "what was before" (ie what preceded the diagnosis); school attendance; communicating with classmates and teachers; relationships at school; experience with consultation facilities and professional assistance; interests and similarities or differences of the views of the child and the parent. The most frequent topic mentioned among the results was the lack of expertise on Asperger's syndrome, which led to frequent misunderstandings or conflicts with a teaching staff. The results revealed also other themes such as: the need to tolerate individual conditions of the child during a class; deficits in communication and social interactions; positive perception of professional assistance and of cooperation of experts with the school. The thesis is also focused on the theoretical definition of Asperger syndrome in relation to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV