Utváření studentské identity vysokoškolských studentů, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání
Construction of student identity of college students whose parents do not have university degree
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111797Identifiers
Study Information System: 200011
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Bittnerová, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vysokoškolští studenti první generace, terciární vzdělávání, sociální třída, sociální mobilita, studentská identitaKeywords (English)
First-generation college students, tertiary education, social class, social mobility, student identityTato bakalářská práce se zabývá tím, jak se utváří studentská identita vysokoškolských studentů, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání. Cílem je zjistit, jakým způsobem reflektují své minulé a aktuální zkušenosti za účelem porozumět významům, jež připisují subjektivně důležitým rozhodnutím a zlomovým okamžikům souvisejícím s jejich vysokoškolským studiem, a zachytit procesy, jež hrají klíčovou roli v utváření jejich identity, se zaměřením na vliv podpory a zájmu rodiny. V teoretické části práce je představen koncept sociální třídy v psychologii a základní teorie sociální reprodukce a mobility ve vzdělávání. Dále jsou charakterizována specifika českého vzdělávacího systému, přičemž se zvláště zaměřuji na terciární vzdělávání, hodnoty předávané rodinou a školou a vysokoškolské studenty první generace. V neposlední řadě se věnuji identitě, jejímu vymezení z hlediska mainstreamové a sociálně konstruktivistické psychologie a jejímu utváření v období vynořující se dospělosti a v průběhu tranzice na vysokou školu. V empirické části byly ke sběru dat využity polostrukturované rozhovory. Získaná data jsou kvalitativně zpracována v interpretativní tradici prostřednictvím tematické analýzy. Zkoumaný vzorek sestává z šesti vysokoškolských studentů první generace (ve věkovém rozpětí 18-30 let, v...
This bachelor thesis investigates how student identity of college students whose parents do not have university degree is constructed. Aim is to find out how they reflect their past and current experiences in order to understand the meanings they attribute to subjectively important decisions and breakthroughs in the context of university studies, and to capture processes that play a crucial role in constructing their identity focusing the influence of family support and interest. In the theoretical part, I introduced the concept of social class in psychology and the basic theories of social reproduction and mobility within education. Furthermore, the specifics of the Czech education system are characterized, with a particular focus on tertiary education, values gained by family and school, and first-generation university students. Last but not least, I deal with identity, its definition from the point of view of mainstream and social constructivist psychology and its formation in the period of emerging adulthood and during the transition to university. In the empirical part, semi-structured interviews were utilized to collect data. The obtained data is processed qualitatively within interpretative framework using thematic analysis. The studied sample consists of six first-generation university...