Naplňování individuálních potřeb dětí v prostředí mateřské školy.
The satisfaction of individual needs of the preschool-aged children in kindergartens.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111697Identifikátory
SIS: 201674
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Loudová Stralczynská, Barbora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
16. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dítě předškolního věku, individuální potřeby dětí, rodina, mateřská škola, předškolní vzdělávání, učitel mateřské školy, adaptace dítěte předškolního věku na počátku docházky v mateřské školeKlíčová slova (anglicky)
preschool child, individual needs of child, family, kindergarten, preschool education, nursery school teacher, adaptation of preschool age children at the beginning of attendance kindergartenDiplomová práce se zabývá problematikou uspokojování individuálních potřeb dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy. V teoretické části je pozornost věnována definování pojmu potřeby a popisu, analýze a porovnání různých teorií zabývajících se naplňováním potřeb dětí. Dále je část zaměřena na analýzu vývoje dítěte předškolního věku a jeho potřebám, jakožto předpokladu nejen pro zdravý tělesný a psychický vývoj dítěte, ale také jeho úspěšné vzdělávání. Následně jsou popsány možnosti naplňování individuálních potřeb dětí v rodině a v mateřské škole. Posledním tématem v teoretické části jsou rizika vyplývající z neuspokojení potřeb dětí. Empirická část je založena na kvalitativním výzkumu, realizována šetřením, které směřuje ke zjištění, zda vnitřní podmínky mateřské školy jsou v souladu s RVP PV. Součástí empirické části je sledování několika dětí, které nastoupily nově do mateřské školy, u kterých je prováděno vyhodnocení a následně plánování činností k naplnění jejich potřeb a k usnadnění adaptace. KLÍČOVÁ SLOVA dítě předškolního věku, individuální potřeby dětí, rodina, mateřská škola, předškolní vzdělávání, učitel mateřské školy, adaptace dítěte předškolního věku na počátku docházky v mateřské škole
The thesis focuses on the issues concerning meeting individual needs of the preschool-aged children in kindergartens. In the theoretical part the attention is paid to defining the term "need" and to the description, analysis and comparison of various theories about fulfilling the children's needs. Next part deals with physical development of a child and its successful education as well. Followingly, there are described the possibilities how to fulfil individual needs of children in a family and in a kindergarten. The final topic in the theoretical part is the description of risks arising from dissatisfying the children's needs. The empiric part is based on the case study. investigative research being realized by the combination of several methods (observation, interview, questionnaire), targeting at finding if the inner conditions in kindergartens cope with RVP PV. The empiric part also followed several children which started attending the kindergarten, their appraisal was done and this was accomplished by planning activities leading to fulfilling their needs and easier adaptation. KEYWORDS preschool child, individual needs of child, family, kindergarten, preschool education, nursery school teacher, adaptation of preschool age children at the beginning of attendance kindergarten