Finanční gramotnost na 1. stupni ZŠ
The Financial Literacy at the First Grade of Elementary Schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110181Identifiers
Study Information System: 204140
Collections
- Kvalifikační práce [14440]
Author
Advisor
Referee
Kuřík Sukniak, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
finanční gramotnost, peníze, didaktické situace z reálného prostředí, žák mladšího školního věku, konstruktivismus
Keywords (English)
financial literacy, money, didactic situations from real environment, pupil of a younger school age, constructivism
V diplomové práci je popsána současná situace výuky finanční gramotnosti na 1. stupni základních škol a navrženy určité změny. Je zde zpracován i didaktický přístup k této problematice. V teoretické části jsou popsány současné výstupy finanční gramotnosti v RVP ZV a v ŠVP dvou vybraných škol. Jsou zde navrženy dílčí výstupy finanční gramotnosti pro jednotlivé ročníky 1. stupně základních škol, které by mohly být zařazeny do RVP ZV při jeho revizi, případně využity učiteli při sestavování tematických plánů či plánování výuky. Ke každému výstupu je přiřazena možnost, jak ho se žáky realizovat, a to buď prostřednictvím učebnic či dalších publikací, nebo modelovou aktivitou s předpokládaným průběhem a komentářem pro učitele. V praktické části je uvedeno ověření některých navržených aktivit a popis zajímavých jevů, které se při ověřování objevily. KLÍČOVÁ SLOVA finanční gramotnost, nakupování a placení, hospodaření domácnosti, půjčky a úspory, didaktické situace z reálného prostředí, žák mladšího školního věku
This diploma thesis describes current situation of teaching of financial literacy in elementary schools and suggests certain changes. It also presents educational approach within this issue. In the theoretical part it describes conclusions in the field of financial literacy in RVP ZV and in ŠVP of two chosen schools. It proposes particular outcomes of financial literacy in each grade of elementary schools, which could be included in the RVP ZV with its revision, also possibly could used by the teachers for creating thematic schedules or for scheduling the lessons. For each outcome there is an option added how to implement it with the pupils in a form of working with textbooks or other related publications, or through a model situation with presumed development and teacher's commentary. In the practical part it offers verification of some of the suggested activities and description of interesting phenomena, which occured during the testings. KEYWORDS financial literacy, shopping and paying, household economy, loans and savings, didactic situations from real environment, pupil of a younger school age