Zobrazit minimální záznam

The Financial Literacy at the First Grade of Elementary Schools
dc.contributor.advisorKloboučková, Jaroslava
dc.creatorPlichtová, Radka
dc.date.accessioned2019-10-18T11:13:18Z
dc.date.available2019-10-18T11:13:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/110181
dc.description.abstractThis diploma thesis describes current situation of teaching of financial literacy in elementary schools and suggests certain changes. It also presents educational approach within this issue. In the theoretical part it describes conclusions in the field of financial literacy in RVP ZV and in ŠVP of two chosen schools. It proposes particular outcomes of financial literacy in each grade of elementary schools, which could be included in the RVP ZV with its revision, also possibly could used by the teachers for creating thematic schedules or for scheduling the lessons. For each outcome there is an option added how to implement it with the pupils in a form of working with textbooks or other related publications, or through a model situation with presumed development and teacher's commentary. In the practical part it offers verification of some of the suggested activities and description of interesting phenomena, which occured during the testings. KEYWORDS financial literacy, shopping and paying, household economy, loans and savings, didactic situations from real environment, pupil of a younger school ageen_US
dc.description.abstractV diplomové práci je popsána současná situace výuky finanční gramotnosti na 1. stupni základních škol a navrženy určité změny. Je zde zpracován i didaktický přístup k této problematice. V teoretické části jsou popsány současné výstupy finanční gramotnosti v RVP ZV a v ŠVP dvou vybraných škol. Jsou zde navrženy dílčí výstupy finanční gramotnosti pro jednotlivé ročníky 1. stupně základních škol, které by mohly být zařazeny do RVP ZV při jeho revizi, případně využity učiteli při sestavování tematických plánů či plánování výuky. Ke každému výstupu je přiřazena možnost, jak ho se žáky realizovat, a to buď prostřednictvím učebnic či dalších publikací, nebo modelovou aktivitou s předpokládaným průběhem a komentářem pro učitele. V praktické části je uvedeno ověření některých navržených aktivit a popis zajímavých jevů, které se při ověřování objevily. KLÍČOVÁ SLOVA finanční gramotnost, nakupování a placení, hospodaření domácnosti, půjčky a úspory, didaktické situace z reálného prostředí, žák mladšího školního věkucs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectfinanční gramotnostcs_CZ
dc.subjectpenízecs_CZ
dc.subjectdidaktické situace z reálného prostředícs_CZ
dc.subjectžák mladšího školního věkucs_CZ
dc.subjectkonstruktivismuscs_CZ
dc.subjectfinancial literacyen_US
dc.subjectmoneyen_US
dc.subjectdidactic situations from real environmenten_US
dc.subjectpupil of a younger school ageen_US
dc.subjectconstructivismen_US
dc.titleFinanční gramotnost na 1. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-05-21
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId204140
dc.title.translatedThe Financial Literacy at the First Grade of Elementary Schoolsen_US
dc.contributor.refereeKuřík Sukniak, Anna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV diplomové práci je popsána současná situace výuky finanční gramotnosti na 1. stupni základních škol a navrženy určité změny. Je zde zpracován i didaktický přístup k této problematice. V teoretické části jsou popsány současné výstupy finanční gramotnosti v RVP ZV a v ŠVP dvou vybraných škol. Jsou zde navrženy dílčí výstupy finanční gramotnosti pro jednotlivé ročníky 1. stupně základních škol, které by mohly být zařazeny do RVP ZV při jeho revizi, případně využity učiteli při sestavování tematických plánů či plánování výuky. Ke každému výstupu je přiřazena možnost, jak ho se žáky realizovat, a to buď prostřednictvím učebnic či dalších publikací, nebo modelovou aktivitou s předpokládaným průběhem a komentářem pro učitele. V praktické části je uvedeno ověření některých navržených aktivit a popis zajímavých jevů, které se při ověřování objevily. KLÍČOVÁ SLOVA finanční gramotnost, nakupování a placení, hospodaření domácnosti, půjčky a úspory, didaktické situace z reálného prostředí, žák mladšího školního věkucs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis describes current situation of teaching of financial literacy in elementary schools and suggests certain changes. It also presents educational approach within this issue. In the theoretical part it describes conclusions in the field of financial literacy in RVP ZV and in ŠVP of two chosen schools. It proposes particular outcomes of financial literacy in each grade of elementary schools, which could be included in the RVP ZV with its revision, also possibly could used by the teachers for creating thematic schedules or for scheduling the lessons. For each outcome there is an option added how to implement it with the pupils in a form of working with textbooks or other related publications, or through a model situation with presumed development and teacher's commentary. In the practical part it offers verification of some of the suggested activities and description of interesting phenomena, which occured during the testings. KEYWORDS financial literacy, shopping and paying, household economy, loans and savings, didactic situations from real environment, pupil of a younger school ageen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV