Postavení žáků ZŠ a SŠ příslušníků vybraných národnostních a etnických minorit v české škole
Position of Primary and Secondary School Pupils from Selected National and Ethnic Minorities in the Czech Republic
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10998Identifiers
Study Information System: 137062
CU Caralogue: 990009441620106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Střelec, Stanislav
Tamašová, Viola
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 6. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
národnostní menšiny, etnické skupinyTématem předložené disertační práce je problematika postavení a integrace etnických minorit v rámci České republiky s důrazem na multikulturní výchovu a roli školy v tomto procesu. Teoretická část je postavena na vymezení základních pojmů, které mají vazbu k problematice multikulturality. Dále je prezentován legislativní rámec koncepce integrace cizinců v ČR, včetně systému péče o nezletilé cizince bez doprovodu. Pozornost je rovněž věnována otázkám akulturace a adaptace imigrantů a multikulturním specifikům vybraných etnických minorit, které jsou podrobněji charakterizovány. Jedná se o imigranty z Vietnamu, Ukrajiny a z Blízkého a Středního východu. Komparace specifik vychází z nástinu rodinných zvyků, kulturních tradic a hodnot jednotlivých minorit. Pro kompletaci dané problematiky je v práci uvedena také základní charakteristika významných náboženských směrů - křesťanství (katolictví, protestantismu, pravoslaví), islámu, judaismu a dalších. V rámci konkretizace a operativního vyjádření postavení žáků etnických minorit v české škole v holistickém významu j e v textu pracováno s výrazem sociální opora. Součástí je definování a diagnostika sociální opory. V uvedeném směru je koncipována i empirická část. Realizovaný výzkum se zaměřuje na analýzu sociální opory u vybraných etnických minorit ve školním...
The topic of the submitted dissertation thesis is the problamatic of position and integration ethnic minorities in Czech Republic with emphasis on multicultural education and on the part of a school in this procedure. The theoretical part is standing on a delimitation of the fundamental concepts, which are related to a problamatic of a multiculture. There is presented a legislative scope of a conception of the integration of foreigners in Czech Republic, including a system of a care of under age foreigners without any escort. An attention is paid to questions of aculturation and adaptation of immigrants and multicultural specification selected ethnic minorities, which are characterized in details. These are immigrants from Vietnam, Ukraine, the Near East and the Middle East. A comparation of the specification comes out from outlines family customs, cultural traditions and significances of particular minorities. For a comletion of this problematic there are an essential characteristics of significant religions- Christianity (Catholicism, Protestantism, Orthodoxism), Islam, Judaism and some other ones. In a scope of cocretization and operative formulation of the position of pupils these ethnic minorities in czech schools in holistic signification, in the text there is used a phrase a social steady, which is...