Vzdělávací potřeby zrakově postižených pedagogů v rámci dalšího profesního vzdělávání
Educational needs of the visually handicap in the context of another professional education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109364Identifiers
Study Information System: 215347
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Tureckiová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Celoživotní vzdělávání, další profesní vzdělávání, kompenzační pomůcky, pedagog, profesní růst, škola, vzdělávací potřeby, zrakově postiženíKeywords (English)
Visual handicap, educational needs, further professional education, professional increase, compensatory aidsZávěrečná práce na téma Specifické vzdělávací potřeby zrakově postižených pedagogů v rámci dalšího profesního vzdělávání se zaměřuje na potřeby a možnosti, které se týkají celoživotního vzdělávání zrakově postižených pedagogů v České republice. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá osobami zdravotně handicapovanými - osoby zrakově postižené - podporou, rehabilitací a využitím kompenzačních pomůcek. Dále mapuje sociální systém služeb, které sdružují a věnují se osobám se zrakovým postižením. Klíčovým tématem je systém vzdělávání utvořený v České republice a ve Slovenské republice. Praktická část analyzuje, jaké jsou možnosti dalšího profesního vzdělávání zrakově postižených pedagogů, a usiluje o identifikaci potřeb a současné nabídky toto vzdělávání uskutečňovat. Prostřednictvím výzkumného pohovoru byly zjišťovány potřeby a možnosti trhu s dalším vzděláváním pro specifickou cílovou skupinu osob nevidomých. KLÍČOVÁ SLOVA Celoživotní vzdělávání, další profesní vzdělávání, kompenzační pomůcky, nevidomí, pedagog, profesní růst, škola, vidomí, vzdělávací potřeby, zrakově postižení.
Final work on the topic Specific educational needs of visually impaired teachers in the framework of further professional education with a focus on needs and possibilities related with lifetime education of visually impaired teachers in the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical part is focused on disabilited people - people with visual impairment - support, rehabilitation and usage of compensation aids. Furthermore, it maps the social system of services that are grouped together and are helping to people with visual impairment. The key topic is the education system in the Czech Republic and the Slovak Republic. Practical part analyzes possibilities of further professional education of visually impaired pedagogical workers and it aspires for the identification of needs and current offer of this education to be realized. Through the research interview were searched needs and possibilities of the market with another education for specific target group of visual impairment people. KEYWORDS Lifelong learning, continuing vocational education, compensation aids, blind people, educator, professional growth, school, educational needs, visually impaired.