Analýza využití práva jako nástroje pro řízení vzdělávací soustavy v ČR a vyhodnocení dopadů vybraných legislativních změn v letech 1990 - 2010
Analyzing the use of law as a tool for the management of educional systems in Czech Republic and evaluating the impacts of selected legislative changes in years 1990 - 2010
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109363Identifiers
Study Information System: 172080
Collections
- Kvalifikační práce [17687]
Author
Advisor
Referee
Veteška, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
školství, vzdělávání, pedagog, žák, veřejný zájem, kurikulum, legislativa, právo, ústava, reforma, inovace, vzdělávací soustava, právní subjektivitaKeywords (English)
school system, education, educator, pupil, public interest, curriculum, legislation, law, constitution, reform, transformation, innovation, education system, legal personality, school headteacher, regional school system fundingDiplomová práce se zabývá využitím práva jako nástroje pro řízení vzdělávací soustavy v ČR a vyhodnocením dopadů vybraných legislativních změn na vzdělávací systém, přičemž sledované období je vymezeno roky 1990-2010. Tématem práce je právo jako nástroj vzdělávací politiky v ČR, sledování a posuzování záměrů a skutečnosti. Jedna část teoretické pasáže je věnována definicím a vysvětlení základních pojmů, se kterými autorka v dalších částech pracuje a využívá je. Teoretická část přináší stručnou analýzu vývoje prvních dvaceti let proměny školství po listopadovém převratu v roce 1989, popisuje stěžejní pokusy proměny vzdělávání a výchovy, zabývá se novelami školského zákona a příp. další legislativou, která měla vliv na školství a vzdělávání. Práce shrnuje nejen stěžejní legislativní úpravy ve vzdělávacím procesu v ČR v letech 1990- 2010. Zabývá se vzdělávacím systémem z pohledu kurikulárních dokumentů - Základní škola, Obecná škola a Národní škola, Rámcový vzdělávací program - a rovněž systémem řízení škol a jejich financování. Práce se soustřeďuje na základní a střední školství, akcentuje však školy základní. Na ty je zaměřena praktická část, v níž proběhly polostrukturované rozhovory s deseti řediteli škol. Jelikož byla práce zaměřena na tři základní problematické okruhy, tedy legislativu a...
This diploma thesis examines the use of the law as an instrument for the governance of the education system in the Czech Republic. It evaluates the impact some selected changes in legislation had on the education system during the period between 1990 and 2010. The topic of this paper is the law used as an instrument for implementing education policies in the Czech Republic, as well as monitoring of and evaluating objectives and reality. A section in the theoretical part is dedicated to defining and explaining the basic terms the author works with and uses throughout the text. The paper briefly analyses the development of changes within the school system in the course of the first twenty years that followed after the November overthrow in 1989. Key attempts to make changes in education and child-rearing are described, and the amendments to the Education Act or, if applicable, other legislation that impacted on the school system and education are examined. Not only does this paper summarize the key legislative reforms within the education process in the Czech Republic between 1990 and 2010, it also examines the education system from the curriculum documents' point of view - Primary School, General School and National School, the Framework Education Programme - as well as the school governance systems...