Komiksové adaptace ve výuce literatury na základní a střední škole
Comics adaptations in literatury education at elementary school and high school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108946Identifikátory
SIS: 199983
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komberec, Filip
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
4. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Komiks, adaptace, Franz Kafka, Proměna, literární text, fikční svět, literární výchova na základní a střední škole, didaktika literární výchovyKlíčová slova (anglicky)
Comics, adaptation, Franz Kafka, The Metamorphosis, literary text, fictional world, literary education at the primary and secondary schools, didactics of literary educationTato diplomová práce se zabývá využitím komiksových adaptací v hodinách literatury na základní a střední škole. Cílem práce je zmapovat dostupné komiksové adaptace literárních děl českých autorů. Na základě předem zvolených kritérií budou zhodnoceny komiksové adaptace povídky Proměna France Kafky. Součástí práce bude také porovnání původního textu s vybranou komiksovou adaptací a postihnutí proměn fikčního světa převedením do komiksového média. Práce pomůže učitelům přiblížit teorii komiksu. Teoretické poznatky budou uplatněny v tvorbě dvou výukových bloků vystavěných pro účely literární výchovy na základní a střední škole. Konkrétní realizace obou výukových bloků v praxi budou navzájem porovnány.
This thesis deals with the use of comic adaptations in literary lessons at primary and secondary schools. The aim of this work is to map available comic adaptations of literary works written by Czech authors. The comic adaptations of Franz Kafka's novella The Metamorphosis will be evaluated based on pre-selected criteria. Part of the work will also be a comparison of the original text with the selected comic adaptation and noting the changes in the fictional world created by transferring it to the comic medium. The work will help teachers to understand the theory of comics. Theoretical knowledge will be applied in the creation of two teaching blocks built for the purposes of literary education at primary and secondary schools. The concrete implementation of both teaching blocks in practice will be compared.
