Tvorba snoezelen místnosti pro žáky s těžkým mentálním a kombinovaným postižením
Creating snoezelen room for pupils with severe mental and combined disabilities
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108897Identifikátory
SIS: 212553
Kolekce
- Kvalifikační práce [19345]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šumníková, Pavlína
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Snoezelen koncept, metoda, multismyslová místnost, stimulace, aktivace, terapie, zrak, sluch, čich, hmat, rozvoj, podnětné prostředí, multifunkčnost, mentální postižení, kombinované postižení, podpora, bazální stimulace, smyslová stimulace, vzdělávání, speciální školství, Porucha autistického spektraKlíčová slova (anglicky)
Snoezelen concept, method, Multismental room, stimulation, activation, therapy, sight, hearing, sense of smell, touch, development, stimulating environment, multifunctionality, mental disability, combined disability, support, basal stimulation, sensory stimulation, Education, special education, autism spectrum disorderDiplomová práce se zabývá tvorbou Snoezelen místnosti, jejími charakteristikami a vlastnostmi. Blíže se věnuje tvorbě snoezelenu pro žáky s mentálním a kombinovaným postižením, kteří se vzdělávají na základních školách speciálních. Práce popisuje cílovou skupinu, definuje snoezelen metodu a popisuje její vznik a vývoj u nás a v zahraničí. Hlavním cílem práce je čtenáři přiblížit, jak místnosti vznikají, a co je zapotřebí vědět, než se rozhodne pustit do realizace snoezelen místnosti. Tyto informace práce čerpala především od speciálních pedagožek, které snoezeleny provozují v zařízeních, kde působí např. na školách. Diplomová práce se dotýká i tématu vzdělávání na speciálních školách, metod práce s těmito žáky a popisuje druhy expresivních terapií, terapií, bazální stimulaci a stimulaci smyslů. Práce též reflektuje kvalifikační kurz Snoezelen- MSE v teorii a praxi, který byl hlavním zdrojem. Výstupem práce je navržený model místnosti, popis vybavení a aktivity, které jsou vhodné pro práci se znevýhodněnými žáky.
The thesis deals with the creation of Snoezelen room, its characteristics and properties. He is more closely involved with the creation of snoezelen for pupils with mental and combined disabilities who are trained in special primary schools. The work describes the target group, defines the snoezelen method and describes its origin and development in our country and abroad. The main goal of the thesis is to explain to the reader how the rooms are created and what it is necessary to know before deciding to launch the snoezelen room. This information was used mainly by special teachers who operate snoezelena in facilities where they work in schools. The thesis also touches on the topic of education at special schools, methods of working with these pupils and describes types of expressive therapies, therapies, basal stimulation and sensory stimulation. The thesis also reflects the Snoezelen-MSE qualification course in theory and practice, which was the main source. The output of the thesis is a proposed room model, description of equipment and activities that are suitable for working with disadvantaged pupils.