Katalog stanovišť vhodných pro přírodovědná pozorování v okrese Opava s využitím na 1. stupni ZŠ
The Catalogue of Convenient Stands for Natural Scientific Observation in Opava District with the Application at the Elementary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106240Identifikátory
SIS: 199567
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Říhová, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
24. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Školní exkurze a vycházka, okres Opava, katalog přípovědných stanovišť, kvantitativní pedagogický výzkum, přírodověda, didakticky zpracované návrhy aktivitKlíčová slova (anglicky)
School excursions and walks, Opava district, catalogue of natural history stations, quantitative pedagogical research, natural science, didactically elaborated proposals of activitiesTato diplomová práce slouží pedagogickým pracovníkům jako podklad a vodítko pro zkvalitnění výuky přírodovědy v terénu na 1. stupni základních škol v okrese Opava. Záměrem a výstupem práce bylo vytvořit podkladový materiál pro pedagogy a jejich praxi k přípravě přírodovědných exkurzí a vycházek. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá popisem přírodních poměrů okresu, vystihuje specifika oblasti a její krajinný potenciál, dále zahrnuje přehled didaktických metod výuky s využitím pro přírodovědná pozorování a nejdůležitější část tvoří katalog stanovišť vhodný pro přírodovědné vycházky a exkurze, který by měl pedagogům usnadnit vyhledávání dostupných a na dané téma zaměřených lokalit. Každé stanoviště katalogu má tematické zaměření, je u něho popsána poloha a dostupnost, stručná charakteristika a uvedeny klíčové pojmy. Praktická část se skládá z pedagogického výzkumu a z didakticky zpracovaných návrhů praktických aktivit sloužící jako návod pro činnost s žáky. Součástí je dokumentace pedagogické praxe, během které byly odzkoušeny vybrané náměty katalogu. Soubor podkladů k zrealizovaným exkurzím je v diplomové práci tabulkově uspořádán s uvedením cílů, obsahu, metodiky, s rozpisem plánu činností a jejich zhodnocením. Motivem pedagogického výzkumu byl předpoklad, že...
This diploma thesis serves as a foundation and guide for the pedagogical staff members to improve the teaching of natural science in the field at the first level of elementary schools in the district of Opava. The main aim and output of the thesis was to create a source material for teachers and their practice in preparing of the natural science excursions and walks in the terrain. The thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part deals with the description of the natural phenomenon of the district. It captures the specifics of the area and its landscape potential, it also includes an overview of didactic methods of teaching with use for scientific observation. The most important part consists of a catalog of stations suitable for nature walks and excursions, which should facilitate the search of accessible areas. Each catalog station has a thematic focus, its location and accessibility, brief characteristics and key terms are described. The practical part consists of pedagogical research and didactically compiled suggestions of practical activities serving as a guide for activities with pupils. Part of this is documentation of pedagogical practice during which selected catalog themes were tested. The set of documents for implemented excursions is structured in...