Stimulace raného dětského vývoje pomocí metody "Estimulación temprana"
Stimulation of early child development according to "Estimulación temprana"
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105406Identifiers
Study Information System: 209811
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Presslerová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 2. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Ve své práci jsem se zaměřila na preventivní skupinový program Estimulación temprana, který je určen pro děti od 0 do 3 let a jejich rodiče. Je představena intervenční studie založená na 6 případových studiích, pomocí kterých je tento program analyzován. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že program působí na děti skrze intervence cílené na hrubou a jemnou motoriku, kognitivní, řečový a sociální vývoj. Předkládá dětem vývojové výzvy v podobě skupinově prováděných aktivit, přičemž zohledňuje jejich vývojovou úroveň. Smyslem intervence je zajistit, aby se děti konfrontovaly s výzvami ze všech uvedených oblastí, s nimiž by se za normálních okolností nemusely v jejich běžném domácím prostředí setkat. Z provedeného výzkumu lze konstatovat, že u sledovaných jedinců nedošlo ke zhoršení, naopak došlo k posunu sledovanému Brunet-Lezinovou škálou. Aktivity zohledňují vývojovou úroveň skupin, do nichž jsou děti rozřazovány dle věku, avšak individuální úroveň konkrétních jedinců reflektují jen v malé míře. Ze studie dále vyplývá, že Estimulación temprana vede rodiče k lepší orientaci ve výchově, k cílené péči o dítě i mimo lekce programu a pomáhá jim také s účelnými způsoby stimulace. Ze subjektivního pohledu rodičů spočívá přínos Estimulación temprana především v možnosti sdílení zkušeností, odreagování se, v...
In my work I focused on the preventive group program Estimulación temprana, which is intended for children from 0 to 3 years old and their parents. An interventional study based on 6 case studies is used to analyze this program. Research has shown that the program works for children through interventions focused on gross and fine motor skills, cognitive, speech and social development. It presents children with developmental challenges in the form of group activities, taking into account their developmental level. The purpose of the intervention is to ensure that children confront the challenges of all the areas they would normally not have to encounter in their normal home environment. The research shows that the observed individuals did not deteriorate, on the contrary, there was a shift in the Brunet-Lezin scale. Activities take into account the developmental level of groups in which children are disaggregated by age, but the individual level of specific individuals reflects only to a small extent. The study also shows that Estimulación temprana leads parents to better orientation in education, targeted child care and out-of-school lessons and also helps them with effective ways of stimulating. From the subjective point of view of parents, the contribution of Estimulación Temprana lies above all...