Vybrané aspekty vzdělávání žáků s mentálním postižením na praktické škole
Selected aspects of education of mentally disabled pupils in practical school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104613Identifikátory
SIS: 187964
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Němec, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
8. 1. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Vzdělávání, žák, mentální postižení, praktická škola, žákovské postojeKlíčová slova (anglicky)
Education, pupil, mental handicap, practical school, pupil attitudesDiplomová práce se zabývá vybranými aspekty vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami - žáků s mentálním postižením. Teoretická část diplomové práce poskytuje vhled do života jedinců s mentálním postižením, popisuje problémy cílové skupiny z pohledu speciální pedagogiky i z pohledu školy. Praktická část diplomové práce umožňuje nahlédnout do vybrané školy, přiblížit pozitiva a problémy prostřednictvím aktérů ve vzdělávání, žáků s mentálním postižením, vyučujících i rodičů. Cílem výzkumného šetření je charakterizovat problémy a situace a popsat úskalí vzdělávání žáků na vybrané praktické škole. K dosažení cíle je třeba shromáždit informace o průběhu vzdělávání na zvolené škole, přiblížit život žáků a jejich problémy z několika hledisek, aby bylo možné na základě šetření předložit doporučení na zkvalitnění péče podpory žáků zahrnující také klima školy. Diplomová práce si klade také za úkol podpořit zájemce o vzdělávání na škole - rodiče a žáky. V diplomové práci byla použita metodologie smíšeného designu. KLÍČOVÁ SLOVA Vzdělávání, žák, mentální postižení, praktická škola, žákovské postoje
The diploma thesis deals with selected aspects of education of individuals with special educational needs - pupils with mental disabilities. The theoretical part of the thesis provides an insight into the life of individuals with mental disabilities, describes problems of the target group from the viewpoint of special pedagogy and from the school's viewpoint. Practical part of the diploma thesis provides an insight into a selected school, to show the positives and the problems through the participants in education - pupils with mental disabilities, teachers and parents. The aim of the research is to characterize problems and situations, and to describe the pitfalls of pupils' education in the selected practical school. In order to achieve the goal, it is necessary to collect information about the education proces in the chosen school, to show the pupils' lives and their problems. Then we can make recommendations on improving pupils' support, including the school environment. The diploma thesis is also intended to support students interested in the education in the school - parents and pupils. In the diploma thesis, the methodology of mixed design was used. KEYWORDS Education, pupil, mental handicap, practical school, pupil attitudes