Fikční světy románů Timothée de Fombella a jejich didaktické využití
Fictitious Worlds of Timothée de Fombelle's Novels And Their Use in Didactics
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104596Identifiers
Study Information System: 189622
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Hausenblas, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - French Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Timothée de Fombelle, Tobiáš Lolness, Vango, Dva životy pana Perla, literatura pro děti a mládež, didaktika literatury, didaktický potenciál textu, čtenářský zážitekKeywords (English)
Timothée de Fombelle, Tobiáš Lolness, Vango, Dva životy pana Perla, literature for children and young adults, literature didactics, text didactic potential, reader experienceTato diplomová práce je věnována románům Tobiáš Lolness, Vango a Dva životy pana Perla od Timothée de Fombella, současného francouzského spisovatele pro děti a mládež. Cílem práce je poukázat na možnosti využití těchto děl ve výuce literatury na druhém stupni základní školy. Součástí práce je literárně teoretická analýza vybraných aspektů děl, popis vlastních zážitků z četby románů, dále tři úryvky z románů, jejich didaktický potenciál a modelové přípravy na vyučovací hodiny, a to podle třífázového modelu učení E-U-R a pomocí metod rozvíjejících porozumění textu a kritické myšlení (RWCT). Každá příprava je opatřena didaktickým komentářem. Příprava na práci s textem z Tobiáše Lolnesse byla ověřena v praxi a poté reflektována vyučující. Práce obsahuje rovněž ukázky práce žáků. Bylo zjištěno, že Fombellovy romány vykazují mnohé společné znaky, jimiž by se dal definovat jeho styl, a také, že mají potenciál zaujmout dospívajícího čtenáře, jelikož pojednávají o tématech, které jej vzhledem ke stádiu jeho psychického vývoje zajímají. Klíčová slova Timothée de Fombelle, Tobiáš Lolness, Vango, Dva životy pana Perla, literatura pro děti a mládež, didaktika literatury, didaktický potenciál textu, čtenářský zážitek
This thesis deals with three novels written by a contemporary French writer of literature for children and young adults, Timothée de Fombelle: Toby Alone, Vango and The Book of Perle. The aim of this thesis is to define options of incorporation of these novels into literature lessons in higher grade classes of the elementary school. The thesis consists of a theoretical analysis of chosen aspects of the novels, description of subjective experience with reading the books, three excerpts from the novels, their didactic potential and model preparations for the lessons. The model lesson preparation includes the three-phase E-U-R learning model as well as the methods developing the ability of understanding and critical thinking (RWCT - Reading and Writing for Critical Thinking). Each model preparation is followed by a didactical commentary. Preparation of lesson with the excerpt from Tobiáš Lolness was implemented practically and consequently reflected by the teacher. The thesis also includes selected works from the students. As ascertained, the novels by Fombell show various mutual signs as well as the fact that they have a significant potential to engage attention of a young reader, since they provide topics interesting for this age group in accordance with the stage of their psychological development....