Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorŠmejdová, Barbora
dc.date.accessioned2018-12-14T11:43:42Z
dc.date.available2018-12-14T11:43:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1805-367X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/104309
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.sourceNová čeština doma a ve světě, 2018, 2, 43-49cs_CZ
dc.source.urihttps://ncds.ff.cuni.cz
dc.subjectC. S. Lewiscs_CZ
dc.subjectCognitive Linguisticscs_CZ
dc.subjectConceptual Metaphorcs_CZ
dc.subjectMythcs_CZ
dc.subjectExperimentalismcs_CZ
dc.subjectC. S. Lewiscs_CZ
dc.subjectkognitivní lingvistikacs_CZ
dc.subjectpojmová metaforacs_CZ
dc.subjectmýtuscs_CZ
dc.subjectzkušenostní realismuscs_CZ
dc.titleKognitivní teorie metafory ve světle Lewisova pojetí mýtucs_CZ
dc.typeVědecký článekcs_CZ
uk.abstract.csCílem tohoto článku je shrnout pojetí mýtu C. S. Lewise vzhledem k teorii pojmové metafory a alespoň stručně ukázat, jakým způsobem může být takové pojetí mýtu pro kognitivní přístup k jazyku inspirující a jak naopak může teorie pojmové metafory výše nastíněný pohled rozšířit. Za tímto účelem se článek věnuje mýtu na třech propojených rovinách: mýty jako symbolická vyprávění, mýty jakožto metanarativy a mýty jako svědkové a tvůrci lidské každodennosti. Autorka klade důraz na skutečnost, že samotný kognitivní přístup k jazyku, jehož je pojmová metafora příkladem, může být považován za mýtus, který slouží k uchopení určitého aspektu skutečnosti. Z toho důvodu musí být v neustálém dialogu s filosofií. Ta může být velmi užitečným nástrojem pro tematizaci základních pojmů, s kterými kognitivní lingvistika pracuje, jako je například materialita, tělesnost a zkušenost.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the article is to summarize C. S. Lewis’ notion of myth with regard to the theory of conceptual metaphor, to show in which ways his notion can inspire this approach to language and how the theory of conceptual metaphor can elaborate Lewis’ perspective. In order to do that, the article describes myth on three interconnected levels: myth as a symbolic narrative, myth as a meta-narrative and myth as a witness and creator of human mundanity. The author emphasizes the fact that the cognitive approach to language should be also regarded as a myth, which serves to grasp only a certain aspect of reality. Because of that it should be in continuous dialogue with philosophy, which can be a very useful tool for the thematization of the basic categories of cognitive linguistics, such as the world, embodiment and experience.cs_CZ
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage43
dc.description.endPage49
dcterms.isPartOf.nameNová čeština doma a ve světěcs_CZ
dcterms.isPartOf.journalYear2018
dcterms.isPartOf.journalVolume2018
dcterms.isPartOf.journalIssue2


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV