Obrazová komunikace v bulvární sportovní publicistice
Vědecký článek
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104233Identifiers
ISSN: 1805-367X
Collections
- Číslo 1 [10]
Author
Issue Date
2018Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaSource document
Nová čeština doma a ve světěPeriodical publication year: 2018
Periodical Volume: 2018
Periodical Issue: 1
Rights and license terms
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/Keywords (Czech)
stylistika, interpretace, persvaze, neverbální prostředky, obrazová komunikace, žurnalistika, bulvární mediaKeywords (English)
stylistics, interpretation, persuasion, nonverbal meanings, visual communication, journalism, tabloid mediaPříspěvek prezentuje dílčí část výzkumné sondy (více než 220 sportovních článků za období jednoho
měsíce) zaměřené na persvazi neverbálních prostředků v bulvární sportovní publicistice. Sonda se
zabývala články ve dvou nejčtenějších bulvárních denících — Blesk a Aha!. Příspěvek se věnuje otázkám,
jak neverbální prostředky (konkrétně obrazy) ovlivňují styl sportovní bulvární publicistiky
a jak se zapojují do procesu ovlivňování recipientů. Ukazuje jejich rozdílné užití a zároveň zdůrazňuje
rozdílné funkce, které tyto prostředky plní. Nejdůležitějším obrazovým prvkem je velkoformátová
barevná fotografie, která by měla v médiích poskytovat autentický a věrohodný obraz a napomáhat
k interpretaci sdělení. V případě bulvárních médií však může pozměňovat kontext celého
článku i jeho význam nebo čtenáře dezinformovat, skoro až mystifikovat.
The paper presents partial research focusing on non-verbal meanings in the realm of sports journalism
in Czech tabloids (including more than 220 sports articles from a period of one month) in the
two most popular Czech tabloid newspapers: Blesk and Aha!. The paper deals with questions of how
non-verbal meanings (namely pictures) influence the style of sports tabloid journalism and how
they affect recipients. The paper shows their different uses and also high lights the different functions
that these devices perform. The most important visual element is the large-format colour photo
that should provide an authentic and credible image and help in the interpretation of the text. In the
case of tabloid media, the photo may change the context of the whole article and its meaning, potentially
mystifying or misinforming the reader.