Proces osvojování psaného jazyka dítětem předškolního věku (případová studie)
The process of acquiring written language in the pre - school age (case study)
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104141Identifiers
Study Information System: 135292
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Špačková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
počáteční čtení a psaní, pregramotnost, předškolní věk, E. Ferreiro, vnímání psaného jazyka, osvojování psaného jazykaKeywords (English)
Emergent reading and writing, prelitteracy, preschool age, E. Ferreiro, perception of written language, acquiring of written languageBěhem dlouhodobého pozorování dítěte v průběhu předškolního období jsem se pokusila blíže nahlédnout na způsob, jakým dítě v tomto věku vstupuje do světa psané kultury. Ve své studii jsem se inspirovala přístupem E. Ferreirové a svou pozornost jsem zaměřila především na dítě samotné a jeho vlastní aktivity s písmem spojené. Empirickou část tvoří konkrétní případová studie procesu osvojování psaného jazyka v předškolním věku, kde průběh mého pozorování prezentuji. Následně pozorování i spontánní či evokované zápisy dítěte analyzuji a zasazuji je do teoretického rámce mé studie. Z výsledků studie je patrná potřeba věnovat procesu osvojování psaného jazyka v předškolním věku více pozornosti. Především v kontextu efektivní výuky čtení a psaní.
During the long-term observation of the child in his pre-school age, I tried to look closer at the way a child enters the world of written culture. Inspired by E. Ferreiro's approach, I focused on the child himself and his own activities with written language related. The empirical part consists of the specific case study of the process of acquiring written language in pre-school age period, where I present my observations. I subsequently analyze the observations and child's spontaneous as well evoked writtings and placet hem in the theoretical framework. The results of the study show there is the need for more attention to be paid to the process of acquiring of written language in pre-school age. Especially in the context of effective teaching reading and writing