dc.contributor.advisor | Černochová, Miroslava | |
dc.creator | Svoboda, Milan | |
dc.date.accessioned | 2018-11-30T14:12:38Z | |
dc.date.available | 2018-11-30T14:12:38Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/104049 | |
dc.description.abstract | The diploma thesis deals with problems of algorithmization and programming at elementary schools. It examines the influence of teaching the basics of programming in Scratch on the development of pupils' algorithmic thinking and their ability to develop logical thinking and problem solving. The theoretical part deals with the definition of related concepts and the relation of programming to the key competencies defined by the RVP ZV. The practical part evaluates the experience with the teaching of pupils of the 5th and 6th grades of elementary school within the pedagogical experiment, whose aim was to study the influence of teaching with the use of the visual programming language Scratch on the development of pupils' algorithmic thinking. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá problematikou algoritmizace a programování na základních školách. Zkoumá vliv výuky základů programování ve Scratch na rozvoj algoritmického myšlení žáků a jejich schopnost rozvíjet logické myšlení a řešit problémové úlohy. Teoretická část se zabývá vymezením souvisejících pojmů a vztahem programování ke klíčovým kompetencím definovaným RVP ZV. Praktická část vyhodnocuje zkušenosti s výukou žáků 5. a 6. třídy základní školy v rámci pedagogického experimentu, jehož cílem bylo zkoumat vliv výuky s využitím vizuálního programovacího jazyka Scratch na rozvoj algoritmického myšlení žáků. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Algorithmic thinking | en_US |
dc.subject | informational thinking | en_US |
dc.subject | programming | en_US |
dc.subject | Scratch | en_US |
dc.subject | Algoritmické myšlení | cs_CZ |
dc.subject | informatické myšlení | cs_CZ |
dc.subject | programování | cs_CZ |
dc.subject | Scratch | cs_CZ |
dc.title | Rozvoj algoritmického myšlení žáků ZŠ ve výuce informaticky zaměřených předmětů s využitím SCRATCH | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-10 | |
dc.description.department | Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 199116 | |
dc.title.translated | The development of algorithmic thinking in elementary school pupils using the SCRATCH programming tool | en_US |
dc.contributor.referee | Vaňková, Petra | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá problematikou algoritmizace a programování na základních školách. Zkoumá vliv výuky základů programování ve Scratch na rozvoj algoritmického myšlení žáků a jejich schopnost rozvíjet logické myšlení a řešit problémové úlohy. Teoretická část se zabývá vymezením souvisejících pojmů a vztahem programování ke klíčovým kompetencím definovaným RVP ZV. Praktická část vyhodnocuje zkušenosti s výukou žáků 5. a 6. třídy základní školy v rámci pedagogického experimentu, jehož cílem bylo zkoumat vliv výuky s využitím vizuálního programovacího jazyka Scratch na rozvoj algoritmického myšlení žáků. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis deals with problems of algorithmization and programming at elementary schools. It examines the influence of teaching the basics of programming in Scratch on the development of pupils' algorithmic thinking and their ability to develop logical thinking and problem solving. The theoretical part deals with the definition of related concepts and the relation of programming to the key competencies defined by the RVP ZV. The practical part evaluates the experience with the teaching of pupils of the 5th and 6th grades of elementary school within the pedagogical experiment, whose aim was to study the influence of teaching with the use of the visual programming language Scratch on the development of pupils' algorithmic thinking. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |