Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc
Time orientation at kindegarten focused on the sun and the moon
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103970Identifikátory
SIS: 175202
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Králová, Michaela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
29. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
předškolní dítě, orientace v čase, pozorování, experimentováníKlíčová slova (anglicky)
pre-school child, time orientation, observation, experimentationNÁZEV: Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc AUTOR: Bc. Jana Havlíková KATEDRA Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Micheala Kaslová ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá rozvojem orientace v čase se zaměřením na Slunce a Měsíc u dětí předškolního věku v rámci docházky do mateřské školy. V teorerické části je kromě vymezení pojmu čas z různých oborů, také nástin vývoje vnímání a měření času jak z hlediska evolučního, tak i z pohledu vývoje jedince. Hodně aktivit v mateřských školách je zachováno, ale samotné pozorování oblohy se z programů a plánů vytratilo. Praktická část je zaměřena na sestavení scénářů jednotlivých aktivit pro pozorování polohy Slunce na obloze, délky a směru stínu Slunce a uvědomění si střídání dne s nocí a ročních období. To vše v rámci akčního výzkumu, který byl realizován v jedné třídě mateřské školy. KLÍČOVÁ SLOVA: předmatematická gramotnost, předškolní vzdělávání, předškolní věk, čas, orientace v čase, slunce, stín, vesmír, den a noc
TITLE: Orientation in time at kindergarten focusing on the Sun and Moon AUTHOR: Bc. Jana Havlíková DEPARTMENT: SUPERVISOR: PhDr. Micheala Kaslová ABSTRACT: This diploma thesis deals with the development of orientation in time focusing on the Sun and Moon in preschool children as part of the attendance at kindergarten. In the theoretical part, in addition to the definition of the term of time from various disciplines, there is also an outline of the development of perception and measurement of time in terms of both evolutionary and individual development. Many activities in kindergartens are preserved for a long time, however the observation of the sky itself has slowly disappeared from education programs and plans. The practical part is focused on setting up scenarios of individual activities for observing the position of the sun in the sky, the length and direction of the sun's shadow, and the awareness of the alternation of the day with the night and the seasons. All this within the framework of action research, which was implemented in one kindergarten class. KEYWORDS: pre-mathematical literacy, preschool education, pre-school age, time, orientation in time, sun, shadow, universe, day and night