Zobrazit minimální záznam

Contemporary Scientific Knowledges and its Pedagogical Transformation by Way of Example of Human Evolution's Topic
dc.contributor.advisorVančata, Václav
dc.creatorDvořáková, Radka
dc.date.accessioned2021-03-26T12:23:17Z
dc.date.available2021-03-26T12:23:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/102877
dc.description.abstractTato dizertační práce se zabývá didaktickou transformací moderních vědních poznatků z oblasti paleoantropologie a evoluční antropologie do výuky věd o člověku na 2. a 3. stupni v České republice. Hlavním cílem práce, realizovaným čtyřmi na sebe navazujícími studiemi, je popis a analýza tohoto komplexního a několikastupňového procesu, který spoluutváří celá řada činitelů. První fází výzkumu byla obsahová analýza tématu ve 32 učebních textech a dále analýza prostředí a rámce, ve kterém v našich podmínkách výuka tématu probíhá. Kvantitativní dotazníkové šetření mezi 217 učiteli doplnila kvalitativní studie (polostrukturované rozhovory s 10 učiteli). Poslední studie, analyzující postoje a znalosti studentů, čili adresátů procesu didaktické transformace, byla realizována opět dotazníkovým šetřením a to na 660 studentech. Z našich zjištění vyplývá, že současné naladění české společnosti, související s jejím náboženským přesvědčením, nepředstavuje žádnou zásadní bariéru pro výuku evolučních témat, včetně evoluce člověka. Do učebnic a učebních textů pro základní a střední školy se nové poznatky a koncepce dostávají řádově desetiletí, výjimky ale existují. Jako klíčoví aktéři v procesu didaktické transformace se jeví učitelé, přičemž nezáleží pouze na tom, jaké informace učitelé svým svěřencům předkládají,...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis is about the pedagogical transformation of modern scientific knowledge from the field of palaeoanthropology and evolution anthropology to the teaching about human at the first and high schools in the Czech Republic. The main objective of this thesis (realised through four constituent research studies) is to analyse and to describe this complex and multilevel process. The first step was the content analyse of 32 textbooks. We also analysed the framework of the whole process. We realise questionnaire survey among 217 teachers and also interview with 10 teachers. The last research study about student's attitude and knowledge was questionnaire survey among 660 students. We found that there are no serious obstacles in the teaching of (human) evolution from the field of believers in the Czech Republic like in some other countries. It takes usually few decades to get new findings and conceptions into the textbooks, despite it some exceptions exist. Teachers seem to be the key participants of the process of pedagogical transformation. It is not only about the information they teach in their lessons but also about the way how they teach and about the attitude the build-up towards the topic among their students.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjecthuman evolutionen_US
dc.subjecthominiden_US
dc.subjectpedagogical transformationen_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjectbiology teachersen_US
dc.subjectevoluce člověkacs_CZ
dc.subjecthominidcs_CZ
dc.subjectdidaktická transformacecs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectučitelé biologiecs_CZ
dc.titleAktuální vědní poznatky a jejich didaktická transformace na příkladu tématu evoluce hominidůcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-24
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId133017
dc.title.translatedContemporary Scientific Knowledges and its Pedagogical Transformation by Way of Example of Human Evolution's Topicen_US
dc.contributor.refereeZrzavý, Jan
dc.contributor.refereeŠkoda, Jiří
dc.identifier.aleph002205537
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiology Educationen_US
thesis.degree.disciplineVzdělávání v biologiics_CZ
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Pedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csVzdělávání v biologiics_CZ
uk.degree-discipline.enBiology Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Pedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato dizertační práce se zabývá didaktickou transformací moderních vědních poznatků z oblasti paleoantropologie a evoluční antropologie do výuky věd o člověku na 2. a 3. stupni v České republice. Hlavním cílem práce, realizovaným čtyřmi na sebe navazujícími studiemi, je popis a analýza tohoto komplexního a několikastupňového procesu, který spoluutváří celá řada činitelů. První fází výzkumu byla obsahová analýza tématu ve 32 učebních textech a dále analýza prostředí a rámce, ve kterém v našich podmínkách výuka tématu probíhá. Kvantitativní dotazníkové šetření mezi 217 učiteli doplnila kvalitativní studie (polostrukturované rozhovory s 10 učiteli). Poslední studie, analyzující postoje a znalosti studentů, čili adresátů procesu didaktické transformace, byla realizována opět dotazníkovým šetřením a to na 660 studentech. Z našich zjištění vyplývá, že současné naladění české společnosti, související s jejím náboženským přesvědčením, nepředstavuje žádnou zásadní bariéru pro výuku evolučních témat, včetně evoluce člověka. Do učebnic a učebních textů pro základní a střední školy se nové poznatky a koncepce dostávají řádově desetiletí, výjimky ale existují. Jako klíčoví aktéři v procesu didaktické transformace se jeví učitelé, přičemž nezáleží pouze na tom, jaké informace učitelé svým svěřencům předkládají,...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is about the pedagogical transformation of modern scientific knowledge from the field of palaeoanthropology and evolution anthropology to the teaching about human at the first and high schools in the Czech Republic. The main objective of this thesis (realised through four constituent research studies) is to analyse and to describe this complex and multilevel process. The first step was the content analyse of 32 textbooks. We also analysed the framework of the whole process. We realise questionnaire survey among 217 teachers and also interview with 10 teachers. The last research study about student's attitude and knowledge was questionnaire survey among 660 students. We found that there are no serious obstacles in the teaching of (human) evolution from the field of believers in the Czech Republic like in some other countries. It takes usually few decades to get new findings and conceptions into the textbooks, despite it some exceptions exist. Teachers seem to be the key participants of the process of pedagogical transformation. It is not only about the information they teach in their lessons but also about the way how they teach and about the attitude the build-up towards the topic among their students.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantMarkoš, Anton
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990022055370106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV