Vývoj písemného projevu u žáků od 1. do 5. ročníku základní školy
Handwriting development from 1st to 5th grade of elementary school
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102578Identifikátory
SIS: 163459
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wildová, Radka
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogická psychologie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
20. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
rukopis, gramotnost, vázaný, nevázaný vzor písma, Comenia Script, vývoj psaní, hodnotící škála, písařské dovednosti, pisatelské dovednostiKlíčová slova (anglicky)
handwriting, literacy, cursive, manuscript, Comenia Script, development of handwriting, assessment scale, penmanship, orthographyNÁZEV Vývoj písemného projevu u žáků od 1. do 5. ročníku základní školy Autorka: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová Katedra (ústav): Katedra psychologie PedF UK Školitelka: Doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph. D. ABSTRAKT Tato disertační práce se zabývá problematikou vývoje psaní od 1. do 5. ročníku základní školy. Cíl této studie tkví v popisu dynamiky osvojování písařských a pisatelských dovedností ve dvou písařských vzorech, které jsou vyučovány na českých základních školách. Zaměříme se na tradiční vzor vázaného písma a nevázaný vzor Comenia Script. Výzkumný vzorek zahrnuje dvě skupiny. První tvoří písaři píšící vázaným písmem. Druhá skupina je sestavena ze žáků, kteří píší nevázaným vzorem písma Comenia Script. Disertační práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na představení teoretických konceptů spojených s vývojem psaní. Dále se věnuje detailnímu popisu obou zkoumaných písařských vzorů - tvarovým charakteristikám, okolnostem vzniku. Zároveň představíme současné české výzkumné studie, které se zabývají osvojováním si písma. Další kapitola obsahuje přehled vázaných a nevázaných písařských vzorů, kterými se učí psát žáci ve vybraných evropských státech a v Kanadě. Úvod výzkumné části představí metodologii výzkumu, který je designován jako průřezová studie....
TITLE Handwriting development from 1st to 5th grade of elementary school Author: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová Department: Department of Psychology, Faculty of Education Charles University Supervisor: Doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph. D. ABSTRACT This dissertation project describes the development phases of the handwriting skills from 1st to 5th grade. The aim of this project is to describe the procedure of dynamic handwriting acquisition concerning two different alphabetic scripts used in Czech elementary schools. These include the traditional cursive script and alternative script that is Comenia Script. We focus on two different styles of penmanship, which are being taught in Czech elementary schools - cursive writing and manuscript writing. Our research sample includes two groups. The first group comprises writers who employ the cursive handwriting style of penmanship, whereas the second group considers the Comenia Script writer i.e. the manuscript style. The research consists of two parts - the theoretical and practical part. The theory defines the basic concepts related to handwriting skills and handwriting development. A substantial part focuses on both styles of penmanship - traditional cursive writing and Comenia Script. We depict their formal characteristics, circumstances of origin and the...